Gunnebo AB

Gunnebo Kina tecknar prestigefylld skåporder med Hitachi

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2011 09:59 CET

Säkerhetskoncernen har genom sitt kinesiska säljbolag fått en order på 500 bankomatskåp från Hitachi. Ordervärdet uppgår till cirka 5 miljoner kronor.

"Gunnebos ATM-skåp är CEN-cerifierade* och det var mycket därför som vi fick denna prestigefyllda order. Certifieringen var ett krav från Hitachi som inte många av våra konkurrenter i Asien kunde leva upp till," säger Tomas Wängberg, SVP Secure Storage på Gunnebo. ”Hitachi är ett globalt företag som ställer höga krav på sina samarbetspartners. Det Key Account Management-koncept Gunnebo börjat arbeta med under 2010 är en annan mycket viktig faktor som bidragit till att vi fått den här affären”.

Hitachi är en av världens största tillverkare av uttagsautomater (ATM). För att säkerställa att kontanter förvaras på ett säkert sätt innan de tas ut av kund, behöver varje uttags-automat  ett säkert kassaskåp där kontanterna förvaras och som kan stå emot fysiska attacker.

”Marknaden för självbetjäningsprodukter inom bank, som uttagsautomater, växer mycket snabbt i Kina för tillfället. Med långsiktiga samarbeten med världens största ATM-producenter även i andra delar av världen ser Gunnebo stora möjligheter att ta del av denna betydande tillväxtmarknad framöver”, säger Tomas Wängberg.

*CEN-Certifiering är den europeiska standarden av certifiering, vilket innebär att många institut runt om i Europa, cerifierar efter denna standarduppsättning av riktlinjer. Dessa är nu väl anammade i Europa, och acceptansen växer globalt.

GUNNEBO AB (publ)
Group Communications

Tomas Wängberg, SVP Business Area Secure Storage, tel. +010-2095 030, eller
Karin Wallström, Communication & IR Director Gunnebo AB, tel. 010-2095 026, eller e-mail karin.wallstrom@gunnebo.com

www.gunnebo.com

Säkerhetskoncernen Gunnebo har en årlig omsättning på 6 000 miljoner kronor och 5 700 anställda. Vi tillhandahåller integrerade säkerhetslösningar till banker, detaljhandel och anläggningar i behov av högsäkerhetsskydd. Vår erfarenhet och närvaro gör din värld säkrare.