Stockholms Stadsteater AB

GUSTAF FRÖDING - kärlek, sex och självhat

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 14:46 CEST

Den store poeten Gustaf Fröding var stamgäst på stans bordeller. Han ville kyssa men var rädd för att bara kunna bita. Under hela sitt liv hade han bara sex med prostituerade. Självhatet stod i vägen för den kärlek han drömde om.

Agneta Elers-Jarleman har skrivit en kärleksfull och undersökande musikpjäs - en resa genom Frödings stormiga liv . Föreställningen är ett samarbete med Marionetteatern och inspirerad av psykiatern och författaren Johan Cullbergs kritikerhyllade studie *Gustaf Fröding och kärleken*. Premiär för Kärleksköparen - Fröding naked den 27 september på Bryggan, Stockholms stadsteaters minsta och mest intima scen.

Skådespelaren Ole Forsberg gestaltar Gustaf - en gång en liten vacker begåvad gosse men som slutade sitt liv som en ensam krake i en sjuksäng. Gunnar Edander har tonsatt Frödings dikter varav ett 15-tal finns med i föreställningen.

Gustaf Fröding, en av Sveriges mest älskade diktare dog 1911 endast 51 år gammal, försupen, sjuk och omyndigförklarad. Då hade han hunnit bli verkligt folkkär men också gjort skandal med sin erotiska poesi.

- Gustaf Frödings liv berör mig så djupt. Han klarade inte av att leva upp till dåtidens manlighet. Han var skör, frihetsälskande och fri från fördomar. I arbetet har jag börjat älska honom för hans person -men själv klarade han inte av kärleken, säger regissören Agneta Elers-Jarleman.

Helena Nilsson, konstnärlig ledare på Marionetteatern, är dockspelare och berättare i föreställningen:

- Vi bjöd in Agneta med hennes pjäs och regi just för att vi önskade *beblanda* vår dockteater med skådespelarteatern, säger hon.

- Till skillnad från en renodlad dockteaterföreställning har skådespelaren här uppgiften att föra handlingen framåt. Och dockan kan gestalta drömmen, längtan, minnet, fantasin och det undermedvetna. Just blandformen har också alltid varit signum för Marionetteatern som firar 50 år i år.

Agneta Elers-Jarleman är teaterregissör och filmare. Hon har tidigare bland annat satt upp Djävla karl!!!, Lilla Boye och Sonja! Sonja! på Stockholms stadsteater.

Ole Forsberg är skådespelare och konstnärlig ledare för Klara soppteater. 2006 mottog han Frödingsällskapets hedersmedalj för sina tidigare tolkningar av skalden.

Gunnar Edander är kompositör och musiker. Han har gjort musik till ett stort antal föreställningar på Unga Klara och Stockholms stadsteater, bland annat till Jösses flickor.

KÄRLEKSKÖPAREN - FRÖDING NAKED
AV AGNETA ELERS-JARLEMAN

Premiär 27 september kl. 18.00 på Bryggan

Regi: Agneta-Elers-Jarleman
Scenografi & kostym: Peter Holm
Dockmakare Thomas Lundqvist
Ljus: Ola Anderstedt
Ljud: Lars Appelqvist
Mask: Susanne von Platen

Medverkande på scenen: Ole Forsberg, Helena Nilsson och som musiker, Gunnar Edander.

Förhandsbilder finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se
Föreställningsbilder finns att hämta från torsdag 25 september 2008.

För mer information kontakta:
Pressansvarig Lotta Wallgren 08- 506 20 225 eller lotta.wallgren@stadsteatern.stockholm.se