Miljöpartiet de gröna

Gustav Fridolin: Moderaterna blir s nya allierade i flyktingpolitiken

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2004 09:39 CEST

Idag debatterar riksdagen flera tunga frågor som rör flyktingpolitik, bland annat införandet av böter för de transportörer som tar med sig flyktingar till Europa. Moderaterna väntas göra gemensam sak med regeringen i införandet av transportöransvaret. Miljöpartiets flyktingpolitiske talesman Gustav Fridolin är starkt kritisk.

- Borgerligheten tröttar ut oss som tror på humanism och värdighet i flyktingpolitiken. Är det inte folkpartiet som flummar om att stoppa ny ansökan är det moderaterna som går med på transportöransvar. Det strider mot all rättspraxis att lägga asylprövningen på flygbolagens incheckningspersonal och rederiers biljettkontrollanter, säger Gustav Fridolin.

- Tidigare har moderaterna också sagt sig vara mot transportöransvaret. Nu backar man med hänvisning till ett EG-direktiv. Men vill man stå upp för asylrätten och riva fästningen runt Europa måste man våga utmana Brysselmakten. Lägger man sig platt för varje direktiv låter man Berlusconi och Europas kostymrasister styra svensk flyktingpolitik. Vi borde vägra införa transportöransvaret och istället låta det avgöras i EG-domstolen, säger Gustav Fridolin.

Riksdagen debatterar transportöransvaret i betänkandet SfU11 klockan 09:00, beslut fattas 16:00.

Kontakt: Gustav Fridolin, 070-274 00 82
Caroline Kling, pressekreterare 08-786 57 80