LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Gustav Fridolin och Nyamko Sabuni till LSU Forum 2011

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2011 15:51 CET

Fredagen den 18 november träffas unga ledare, beslutsfattare, opinionsbildare och forskare på LSU Forum. Ungdomsminister Nyamko Sabuni (FP) inleder årets konferens med att tala om regeringens ungdomspolitik. Under dagen deltar också bland andra Gustav Fridolin (språkrör, MP), Hanna Hallin (chef, Sektor3) och en lång rad engagerade i ungdomsorganisationer.

LSU Forum är LSU:s årliga ungdomspolitiska konferens. Temat för i år är "Ungas organisering". Under dagen anordnas interaktiva seminarier om bland annat mångfalden inom ungdomsorganisationer, villkor för ungas organisering på lokal nivå, ungdomsorganisationers roll i arbetet med hållbar utveckling och debatt om vilket engagemang som leder till förändring.

”Vi ser fram emot att flytta fram positionerna kring avgörande frågor bland ungdomsorganisationer i Sverige och världen – hur vi kan vara mer relevanta för unga och bättre bidra till samhällsförändring” säger Seher Yilmaz, ordförande för LSU

Praktisk information

LSU Forum arrangeras fredagen den 18 oktober klockan 12.00 - 18.00 i Näringslivets Hus, Storgatan 19 i centrala Stockholm. Deltagande är gratis och du är välkommen under hela eller delar av konferensen. Hela programmet hittar du på www.lsu.se/lsuforum. Journalister är välkomna att delta. Nyamko Sabuni talar klockan 12.30 - 13.00.

Några av årets deltagare:

Nyamko Sabuni, ungdomsminister
Gustav Fridolin, språkrör Miljöpartiet
Stina Götbrink, välgörenhetschef Svenska Postkodlotteriet
Fredrik Arnander, VD Keybroker
Anders Kassman forskare Ersta Sköndal Högskola
Karin Bruce, projektledare Tällberg Foundation
Hanna Hallin, chef sektor3
Vidar Aronsson, ordförande Ungdomens Nykterhetsförbund

Maja Österlund
Projektledare LSU

maja.osterlund@lsu.se

Seher Yilmaz
Ordförande LSU

Seher.yilmaz@lsu.se
0734 – 60 56 62

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 76 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet. Följ LSU:s arbete på Facebook och Twitter.