Miljöpartiet de gröna

Gustav Fridolin om nya siffror för äldreomsorgen: De äldre har fått bära krisen

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 13:53 CEST

Miljöpartiets riksdagskandidat Gustav Fridolin har tagit fram nya siffror om utvecklingen av äldreomsorgen i nordöstra Skåne. I flera kommuner är utvecklingen alarmerande.
I hälften av kommunerna – Hässleholm, Klippan, Perstorp, Simrishamn, Tomelilla och Åstorp – får tio procent färre av de äldre plats på äldreomsorgens boenden. I åtta kommuner – Bromölla, Båstad, Hässleholm, Kristianstad, Perstorp, Simrishamn, Tomelilla, Åstorp, Örkelljunga och Östra Göinge – beviljas idag mer än 30 procent färre hemtjänsttimmar.

– Det var de äldre på Sommarro i Kristianstad som berättade för mig om oron för nedskärningar, och fick mig att kandidera i det här valet. När jag varit ute och druckit kaffe och bulle runt om i Göinge, Österlen och Bjäre har just ilskan över nedskärningar på de äldre varit en av de saker som återkommit. Nu har vi, tyvärr, svart på vitt att de äldre har fått bära krisen. Det är oanständigt att spara på dem som vi har att tacka för vårt välstånd. Dessutom är det ofta besparingar som blir till kostnader när de äldre blir sjukare än vad de behöver vara, säger Gustav Fridolin.

- De som arbetar i äldreomsorgen gör ett fantastiskt jobb med att ge de äldre en så värdig ålderdom som möjligt, ofta i motvind när krisen drabbar äldreomsorgen. Såväl de hjältar som jobbar i omsorgen som de äldre förtjänar bättre. Jag kommer att kämpa för att omsorgen får mer resurser och att vi sätter ett maxtak på priset för hemtjänst på 100 kronor i timmen. En arbetslös kostar samhället 12 000 i månaden, samhällskostnaden för att anställa en undersköterska är 11 500 i månaden. Det är alltså inte bättre ekonomi att betala kostnaderna för en undersköterskas arbetslöshet, än att betala henne för att göra sitt jobb, säger Gustav Fridolin.

Mer information: Statistik gällande äldreomsorgen i kommunerna i nordöstra Skåne finns i bifogad fil.

Gustav Fridolins program för de kommande dagarna:
3/9 Ungdomsdebatt, Ungdomens hus Benka-Di, Simrishamn 18.30-22.00
6/9 Valkampanj, Resecentrum Hässleholm 07.00-10.00, debatt på Linnéskolan Hässleholm, 13.00-15.00. Torgmöte Stortorget Hässleholm med Mattias Olofsson 16.30-17.30
7/9 Kampanj Malmö Högskola under förmiddagen. Rotary i Kivik 19.00-20.00
9/9 Debatt på Folkhets hus i Sibbhult 10.00-12.00. Debatt på Kristianstads högskola 16.30-18.00, kulturkväll på Borgen i Osby 19:.00-21.00

FÖR VIDARE INFORMATION:
Gustav Fridolin, 0702740082