Svenska Rugbyförbundet

Guy Dinwoodie slutar som förbundskapten

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2003 16:05 CEST

Guy Dinwoodie har valt att avsluta sitt uppdrag som förbundskapten efter matchen nästa vecka mot Polen i Europacupen.

Guy har varit förbundskapten sedan 1999 och under de 5 år som gått har landslaget haft stora framgångar. 1999-2001 genomfördes ett VM-kval med bland annat 8 raka segrar. Guy har fört A-landslaget till den högsta divisionen på länge för ett svenskt landslag och har även genomfört ett VM-kval med U20-landslaget under 2002.

Det är en fantastisk prestation som Guy har gjort för svensk rugby och som alla rugbyfantaster i Sverige med rätta bör vara mycket tacksamma för. Lägg till Guys många matcher som domare, på planer runt om i Sverige, så förstår man vilket arbete han har lagt ned.

Som skäl för att ta steget från rollen som förbundskapten anger Guy att hans familj, ett krävande arbete och hans engagemang inom klubbrugbyn gör det omöjligt att satsa 100% på uppgiften. Det är tråkigt att Guy inte längre kan vara en del av vår organisation, men vi förstår hans skäl och önskar honom lycka till vidare. Inga dörrar slås igen för gott.

Svenska Rugbyförbundet kommer att börja rekryteringsprocessen för en ny förbundskapten för A-landslaget inom kort. Det svenska landslaget har en mycket intressant framtid med stora utmaningar och möjligheter.

För mer information:
Jim Lindfors, General Manager och landslagsansvarig jim.lindfors@virtus.se