Täby Enskilda Gymnasium AB

Gymnasiesamarbete i Norrort inspirerar och utmanar lärare

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2008 16:07 CEST

På torsdagen träffades lärarna från Viktor Rydberg Gymnasium, Marina Läroverket och Täby Enskilda Gymnasium för en gemensam nätverksträff. Syftet med samarbetet, som går under namnet NOJS, är att inspirera och utmana varandra i lärarrollen.

Under gemytliga former umgicks lärarna på MS Symfoni i Danderyds och Täbys skärgård. Diskussionerna var livfulla och stimulerande. Ingången är att dessa fristående skolor, som är av ungefär samma storlek, har mycket att vinna på att lära känna varandras skolkultur.

Vad tycker rektorerna om den första träffen?

- Tillsammans skapar vi möjlighet för spontana kontakter och kunskapsutbyte mellan våra skolor. Eftersom vi är relativt små skolor finns inte alltid så många kollegor på skolan i samma ämne. Då blir det viktigt med kontakter utåt och vi är ett exempel på tre skolor som genom vår närhet och småskalighet kan skapa nätverk på ett enkelt , och ikväll, verkligen trivsamt sätt.
Dan Gustavsson, bitr. rektor VRG Djursholm

- Det är kul att se hur snabbt lärare från tre olika gymnasieskolor kommer igång att utbyta idéer och erfarenheter. Somskolledare kan jag inte låta bli att känna mig priviligerad, att få jobba med personal somvisar skaparkraft, engagemang och stoltheti sitt jobb.
Per Lindberg, rektor Marina läroverket

- En strålande kväll! Det är det här våra skolor är så bra på. Att med enkla medel nå storartade resultat. Det här nätverkandet har ju nyfikenheten och passionen för yrket och eleverna i centrum. Det märktes verkligen ikväll. Flera spännande projekt är redan på gång. Jag är helnöjd.
Jan Liljegren, rektor vid Täby Enskilda Gymnasium

Denna kontinuerliga utveckling och kvalitetsförbättring kommer i slutändan eleverna till godo, något som bekräftas av den så kallade KSL-enkäten (Kommunförbundet i Stockholms län) där Marina, VRG och TEG når toppresultat.

För mer information angående NOJS kontakta:
Jan Liljegren, Täby Enskilda Gymnasium

Fotograf: Marie Nordberg