Gymnasieutbildning för arbetslöshet

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 13:29 CEST

Regeringens förslag till ny gymnasieskola ger otillräckliga kunskaper för ett modernt arbetsliv, och stänger dörrar för vidare studier på både yrkesutbildningar och högskola. Allt fler yrken kräver goda kunskaper i svenska, engelska och matematik - det finns inte längre några enkla jobb. När nästa jobbkris kommer blir det svårare för eleverna på de yrkesförberedande programmen att få ett nytt jobb. Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson Marie Granlund, gör följande kommentarer:

- Björklund ger en halv ungdomsgeneration respass till komvux eftersom det de lär sig på gymnasiet inte kommer att räcka till. Men regeringen har skurit ner mer än en miljard på komvux och var tredje plats är borta, så där kommer man inte att kunna ta emot dem, menar Marie Granlund (S).

Nästan hälften av alla gymnasieelever berövas nu den grundläggande behörigheten till högskolan, trots att 50 % på Barn- och fritidsprogrammet och 40 % på Elprogrammet vill börja studera där enligt SCB.  Många kvalificerade yrkesutbildningar (KY) kräver också dessa kunskaper för att eleven ska bli antagen.

- Vi tycker att det är bra med höga krav för att kunna komma in på högskolan, men vi vill ge alla en chans att läsa de kurser som krävs. Vi ställer höga kunskapskrav på alla. Vi vet också att näringslivet kräver allt högre kunskaper i alla branscher. Det kanske räckte med mindre kunskaper förr i tiden, och Björklund är kvar i gårdagens skola, fortsätter Marie Granlund.

Socialdemokraterna är positiva till regeringens förslag om att stärka kopplingen mellan gymnasiet och arbetslivet. Men flera av dessa saker, som en gymnasial lärlingsutbildning, beslutades av riksdagen redan i oktober 2004 (GY 07) och skulle ha varit igång höstterminen 2007. Regeringen valde att riva upp det beslutet, och fyra årskullar går nu miste om viktiga reformer av gymnasieskolan.

- När regeringen bygger vattentäta skott mellan olika gymnasieprogram blir det svårare att byta inriktning om man ändrar sig eller inte klarar kraven. Hur ska det leda till minskade avhopp? avslutar Marie Granlund (S).

Marie Granlund (S)
Utbildningspolitisk talesperson

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna