GF Fram

Gymnaster från GF Fram representerar Sverige vid JNM på Island

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2014 09:22 CEST

På onsdag åker ett gäng förväntansfulla killar från GF Fram till Island för att förhoppningsvis få en av sina livs största upplevelser. Helsingborgsjuniorerna ska representera Sverige vid Nordiska Juniormästerskapen i truppgymnastik kommande helg.
- Siktet är inställt på medalj, säger tränare Felix Petersson, vilket vi har goda chanser att klara. Är dagsformen i topp kan det räcka hela vägen..!

Silver vid JSM gav JNM-plats
- Tack vare att vi gjorde en oerhört bra insats vid JSM i höstas blev vi som ett av två svenska lag kvalificerade till JNM, berättar Petersson vidare. Vi har ett ungt och mycket talangfullt lag, som utvecklats med stormsteg senaste året.
- Vi har en bred trupp med hela 17 gymnaster och dessutom en riktigt vass spets, där ett par killar står på gränsen till vårt herr-elitlag. Tyvärr gör begränsningar i tävlingsreglerna att inte alla kan följa med till tävlingen, så vi åker med en trupp på 14 gymnaster och 3 ledare på onsdag.

Första internationella tävlingen och första gången på Island
Inte nog med att det är första gången killarna deltar i ett internationellt mästerskap, det är dessutom första Islandsresan.
- Det ska bli riktigt kul att komma till Island, berättar 17-årige Jonathan Hasselgren, en av de tongivande killarna i laget. Det är inplanerat en rundtur på ön första dagen, och ett dopp i någon varm källa vore riktigt najs som uppvärmning inför tävlingen, säger han med ett brett leende.

Förträning på fredag, tävling på lördag
- På fredag kliver vi in i tävlingsbubblan på allvar, avslöjar Tobias Lundh, huvudansvarig ledare och själv landslagsman i herrlandslaget. Vi går in i tävlingshallen, får bekanta oss med redskapen där och börja köra igenom våra tävlingsvarv.
- Lördag eftermiddag är det sedan dags för tävlingen, och då förutsätter vi att grabbarna är rejält laddade för att ta upp kampen om medaljerna. Vi räknar med att danskarna, som är Europas ledande truppgymnaster, och det andra svenska laget från Brommagymnasterna, blir våra främsta motståndare. Har vi en bra dag och svårigheterna behärskas som de ska, då är vi med och krigar i toppen, avslutar Lundh.

Om GF Fram
Gymnastikföreningen Fram har sitt säte i Helsingborg. Föreningen har 800 medlemmar, varav ca 40% är killar. Nyligen tävlade föreningens juniorer på JSM med både pojk- och flicklag. Bäst gick det för pojkarna som knep en silvermedalj och kvalificerade sig för JNM 2014. Herrarnas elitsatsning startades efter USM 2008 då pojkarna tog föreningens första Guldmedaljer.

Tävlingen Nordiska Juniormästerskapen, Reykjavik, 12 april 2014
Final: Lördag 16.30, isländsk tid

Kontaktuppgifter:
Tobias Lundh,
Huvudansvarig ledare / 0761-88 00 26 / tobias.gffram@live.se
Felix Petersson, tränare / 0761-02 70 30 / felix.petersson1992@gmail.com
Jonathan Hasselgren
, gymnast / 0761-30 07 38 / fam.hasselgren@hotmail.com

Bilder från truppen, fria för publicering, med fotografens namn i byline:
Fotograf: Fredric Berggren

Följ gärna GF Fram på Facebook:

Mer info inför JNM: