IFS

H.M. Konung Carl XVI Gustav delade ut priset ”Årets Nybyggare 2010”

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2010 15:40 CEST

H.M. Kung Carl XVI delade idag under en ceremoni på Stockholms slott ut Stiftelsen IFS utmärkelse Årets Nybyggare 2010 till Jangir Maddadi med företaget Design Bureau AB. Jangir Maddani tilldelas priset i kategorin Nystart. I priskategorin Årets Pionjär utsågs Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadhe med företaget Serendipity Innovations AB. Priset sponsras av Investor, SEB och ALMI Företagspartner.

Årets Nybyggarpris i kategorin Nystart delas ut till en person med utländsk bakgrund som bor i Sverige och som under kort tid och med små resurser har startat ett företag. Priset Årets Nybyggare i kategorin Pionjär går till en person med utländsk bakgrund som bott i Sverige under en längre tid och som genom hårt arbete har lyckats skapa ett tillväxtföretag som står för nytänkande i sin bransch.

Jangir Maddadi är vinnaren av Årets Nybyggare Nystart. Jangir föddes 1979 i Irak och kom till Sverige 1993. Han driver företaget Design Bureau AB och bor och verkar idag i Kalmar.

Motivering:
- Jangir Maddadi har med ett fåtal produkter på mycket kort tid lyckats skapa sig ett namn internationellt. Hela 90 procent av intäkterna kommer från export. Han har återförsäljare i nio länder och bland annat i Miami, Milan, New York och London. Han erhåller priset för att han utan erfarenhet och direkt från utbildningen lyckats bryta sig igenom en mycket konkurrent utsatt bransch. Han har med mycket begränsade resurser och på ett kreativt sätt skapat ett eget unikt formspråk. Trots sin internationalisering har han valt att fortsätta producera sina produkter i Kalmar.

För tredje året i rad delas priset Årets Nybyggare Pionjär ut. Denna hedersbetygelse tilldelas Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadhe med företaget Serendipity Innovations AB. Båda är födda i Iran, Ashkan Pouya kom till Sverige 1986 och Saeid Esmaeilzadhe kom 1983. Båda bor idag i Stockholm.

Motivering:
- Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadhe har börjat med två tomma händer och sedan byggt upp en företagsgrupp med 8 företag som samtliga har produkter och tjänster med världsledande teknik. De har utvecklat en affärsmodell som de senaste året genererat en mycket bättre avkastning än branschen i genomsnitt och under en period som kännetecknas största ekonomiska och börsmässiga nedgången på 50 år. Med stort engagemang och stor målmedvetenhet har två unga entreprenörer lyckats vinna acceptans för sin affärsmodell bland världsledande forskare. Deras vision är storslagen, om 10 år vara blast de största svenska noterade bolagen.

Ordförande i nomineringskommittén och före detta landshövding Björn Eriksson:
- Genom Kung Carl XVI Gustafs pris till Årets Nybyggare uppmärksammar vi personer med utländsk bakgrund som startat företag i Sverige. Det är nu viktigare än någonsin att jobba med en ökande målgrupp för Sveriges tillväxt. Jangir Maddadi, Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadhe är personer som fått kämpa i motvind men som genom hårt arbete har lyckats som entreprenörer. De har själva förändrat sin livssituation och är goda förebilder för alla invandrare som väljer att starta egna företag, säger Björn Eriksson.

För mer information kontakta: Rafael Bermejo på 070 6399121 Maroun Aoun på 070 4969826

Om IFS
IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering.  IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2009 uppgick till 2,6 miljarder kronor.