LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Håkan Fredlund slutar som vd på LRF Media

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 15:38 CET

17 november 2010.

LRF Medias vd Håkan Fredlund slutar i vår i samband med att han fyller 60 år. Beslutet att lämna jobbet är Håkan Fredlunds eget.

– Håkan Fredlund har tillsammans med sina medarbetare skapat ett av Sveriges främsta medieföretag. När han nu väljer att avsluta sin tid som verkställande direktör för att få mer tid för familj och sina intressen så har vi stor respekt för det beslutet, säger LRFs koncernchef Anders Källström.

Håkan Fredlund, som inledde sin karriär på tidningen Land på 1970-talet, har varit LRF Medias vd sedan 2002.

– Det har varit mina mest fantastiska arbetsår att få vara med och utveckla LRF Media till ett av Sveriges största förlag och definitivt det mest lönsamma. Jag känner mig stolt över det och över förlagets tidningar, och jag tycker jag kan lämna ett bolag i gott skick, säger Håkan Fredlund.

LRF Media, som är ett av LRF-koncernens sex dotterbolag, har de senaste åren haft en stark tillväxt och har idag omkring 450 anställda och ca 700 miljoner kronor i årlig omsättning. Bland det 40-tal olika tidningar och magasin som LRF Media ger ut i Sverige, Finland och Tyskland, finns bland annat Land, Minnenas Journal, Gods & gårdar och Traktor Power.

– LRF Medias styrelse har idag beslutat att inleda rekrytering av ny vd. Håkan Fredlund kvarstår i befattningen till dess att hans efterträdare tillträder under våren 2011, säger Anders Källström.

För mer information kontakta LRFs presstjänst, 08-787 57 77.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 13 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 169 762 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.