EMA Telstar / Live Nation

Håkan Hellström och Sven-Bertil Taube - från tango till Taube

Pressmeddelande  •  2006-02-03 11:50 CET

Sven-Bertil Taube och Håkan Hellström – olika generationer, olika bakgrunder, olika genrer - två av våra mest folkkära artister. Nu möts de och Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen under några kvällar 30 mars – 1 april.
Under ledning av Anders Berglund presenteras ett musikaliskt program med klassiska och moderna tolkningar av bl.a. Evert Taubes älskade sånger, tango och annan musik.
- Evert Taubes musik har alltid legat mig varmt om hjärtat och att få sjunga dem tillsammans med Sven- Bertil och Sveriges Radios Symfoniorkester är ju bara helt fantastiskt, säger Håkan Hellström.
– Det här blir ett skönt möte mellan olika musikstilar och olika tolkningar signerade Sven-Bertil och Håkans personliga uttryckssätt, säger Anders Berglund som leder konserterna.
– Jag har läst en del om hur framgångsrik Håkan har varit och vet att han verkligen uppskattar Everts sånger, säger Sven-Bertil Taube. Det ska bli väldigt kul att få stå på scen med en så ung och begåvad artist, avslutar Sven-Bertil.

Som en av Sveriges mest folkkära och mångsidiga artister har Sven-Bertil Taube fördelat sina gracer mellan teater, film, konserter och skivinspelningar. Med början som fast anställd Dramatenskådespelare, har han spelat musikal, operett och Strindberg med samma iver och skicklighet – när han inte sjungit visor! Sven-Bertils personliga röst och innerliga tolkningar har givit liv åt pappa Evert, Bellman, Ferlin, Theodorakis och många andra. Den argentinska tangon ligger Sven-Bertil varmt om hjärtat och hans två senaste skivor Tango och Inspiracion Argentina fångar beröringspunkterna mellan argentinsk tango och den svenska folksjälen.

Sedan Håkan Hellström exploderade in i svensk musikhistoria för fem år sedan, är ingenting sig likt. Hans bitterljuvt blixtrande popsånger dansade in i hjärtat på gammal som ung, sånger som behandlade glädjen och sorgen med samma dödliga allvar. Håkan har skrivit låtar i hela sitt liv, har krönt Rocktåget och lyft Allsång på Skansen till taket. Efter debutskivan Känn ingen sorg för mig Göteborg, har Håkan följt upp med bl.a. Det är så jag säger det, Ett kolikbarns bekännelser och nu senast Nåt gammalt, nåt nytt, nåt lånat, nåt blått.

Anders Berglund är kompositör, arrangör, dirigent och musiker. Han
är kanske mest känd som kapellmästare för 16 Melodifestivaler, TV-succén ”Så ska det låta” men har även arrangerat och skrivit musik till en mängd filmer, musikaler, radio- och TV-program.

Sveriges Radios Symfoniorkester har funnits sedan 1965. Idag består ensemblen av ett hundratal välutbildade musiker. Under chefdirigent Manfred Honecks ledning har orkestern vunnit stor internationell framgång och blivit Grammynominerade för flera skivinspelningar.

Konserterna kommer att äga rum i Berwaldhallen:
Torsdag 30 mars kl.19.00
Fredag 31 mars kl.18.00
Lördag 1 april kl.15.00

Biljetterna släpps den 6 februari och kostar 120-395 kr.
Berwaldhallens biljettkontor har öppet mån-fre kl.12-18. Tfn: 08-784 18 00 www.berwaldhallen.se
Ticnet Tfn: 077-1707070 www.ticnet.se

Arrangemanget är ett samarbete mellan SR Berwaldhallen och Motor/EMA Telstar AB.

Pressinformation: Bengt Arwén. Tfn: 08-784 51 08. bengt.arwen@sr.se.

För mer information: www.berwaldhallen.se

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom