Samport

Håll koll på betalkortet i julhandeln

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2013 15:01 CET

I år beräknas den svenska julhandeln uppgå till omkring 66 miljarder kronor. Majoriteten av köpen genomförs med kort. Då ökar också risken för kortbedrägerier. Men hjälp finns inom räckhåll. Så här handlar du dina klappar säkert i år.

Under de senaste åren har säkerheten för kort och kortbetalningar förbättrats avsevärt. Tack vare chipkort och mer säkra terminaler har idag åtta av tio svenskar högt förtroende för betalningar med kontokort*. Ändå förlorar vi omkring 700 miljoner varje år som följd av olika kortbedrägerier. Med några enkla knep kan du minimera risken för att drabbas av en obehaglig överraskning när butikernas julhandel nu drar igång.

Förebyggande åtgärder:

• Var försiktig med att lämna ifrån dig kortet. De flesta restauranger och affärer utför transaktionen när du ser på, var vaksam om de inte gör det.
  • Lämna inte ifrån dig kontonummer, det kan användas för kortbedrägeri.
  • Förvara inte PIN-kod tillsammans med kort och dölj fingrarna när du slår koden.
  • Handla med betalkort. Då kan du reklamera kostnaden hos din bank om något går snett.

Kontrollera vad som sker på dina konton emellanåt. Då har du möjlighet att snabbare upptäcka köp eller uttag som du inte själv har gjort.

Om du blivit bestulen:

• Kontakta omedelbart din bank för att spärra kortet. Alla banker har ett särskilt telefonnummer som är öppet dygnet runt. Ha det nära tillhands.
  • Polisanmäl brottet. Det gör du genom att ringa 114 14 eller fylla i en blankett på www.polisen.se.

Läs mer om kortbetalning och säkerhet här; bit.ly/1c8vFpd.

*”Det kontantlösa samhället - Svenska folkets attityder till kontanter respektive digitala betalmetoder 2013”.

För mer information, vänligen kontakta:
Mikael Hedlöf, VD, Samport
Telefon: 070-283 76 28. E-post: mikael.hedlof@samport.com

Säkra och kundanpassade betalningslösningar
Sedan starten 2003 har Samport utvecklat och sålt kortbetalningslösningar och terminalprodukter för såväl små som stora företag. Med hög säkerhet samt kundanpassad och användarvänlig teknik har företaget blivit en av de ledande leverantörerna av kortbetalningssystem på den nordiska marknaden. Samport har 50 engagerade medarbetare och mer än 10 000 kunder inom restaurang, butik, transport, hotell samt e-handel. Samport har kontor i Stockholm, Halmstad och Oslo. Besök oss gärna på www.samport.se.