Löplabbet

Håll nyårslöftet med personliga tränaren Annelie Pompe

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2011 10:21 CET

Nyårslöften handlar ofta om att förbättra sin hälsa, som att sluta röka eller att börja träna. När det gäller det sistnämnda så tappar många lusten och lämnar löparskorna stående och gymkortet oanvänt. Detta vill Löplabbet ändra på och har inför det nya året samlat sina 10 bästa tips för hur man håller sitt nyårslöfte om att börja träna. I samma anda anordnas en butikstävling tillsammans med äventyraren och personliga tränaren Annelie Pompe*, som tillsammans med Löplabbet ger en lycklig vinnare 10 PT-timmar, en startplats i Premiärmilen 2012 och ett presentkort på Löplabbet.

Att börja springa är ett utmärkt nyårslöfte för en ovan löpare och det finns mycket som kan göra det lättare att hålla ett sådant löfte, som bra utrustning, lagom nivå på träningen och att man har roligt när man springer. Viktigast är nog ändå att man verkligen bestämmer sig för att göra det.

– Att lyckas hålla ett träningsinriktat nyårslöfte handlar mycket om ett mentalt fokus. Utan en bestämd inställning om att klara ett uppsatt mål är det lätt att det bara blir ord som faller platt, vilket kan leda till att man börjar leta efter ursäkter för att slippa träna. Då riskerar man att känna sig besviken på sig själv, vilket aldrig är positivt för träningen, säger Tom Kellheim, vd på Löplabbet.

Det kan även finnas anledning för den som springer regelbundet att genom ett nyårslöfte sätta upp nya mål för sin träning. Löplabbets Löparbarometer 2011** visar dock att var tredje löpare, som tränar regelbundet, inte sätter upp några mål.

Det finns flera fördelar med att sätta upp ett mål för sin löpning. Dels går det att jämföra träningsresultaten och se vilka framsteg man gör, dels kan det i sig vara en extra motivation att ha något att arbeta mot. Är man en mer ovan löpare kan det räcka med att sätta upp enkla mål, till exempel att förbättra sin tid på sin joggingrunda några sekunder eller bestämma sig för att genomföra ett lopp.

Löplabbets 10 bästa tips för att hålla nyårslöftet och komma igång med träningen:

• Bestäm dig mentalt och börja på en gång!
  • Sätt upp ett långsiktigt mål att arbeta mot under året och skriv ned vad du vill få ut av träningen
  • Sätt gärna upp mindre enklare delmål, som kan motivera längs vägen
  • Använd skor som är individuellt utprovade och kläder i funktionsmaterial
  • Träna inte för ofta eller för hårt i början om du är en ovan löpare
  • Spring med vänner för att motivera och inspirera varandra
  • Öka träningen när du börjar känna dig stark och variera farten när du springer för att snabbare öka din kondition
  • Variera löpning med annan träning som styrketräning, cykling och simning
  • Ha roligt när du tränar. Använd tränings-appar som Löplabbets Löparapp för att logga din träningsrunda och få statistik över din löpning
  • Skapa en spellista anpassad för löprundan med låtar som gör dig på gott humör!

Vinn Annelie Pompe som Personlig tränare
Den 1 december drar Löplabbet igång en butikstävling där vinnaren får en unik chans att komma igång med träningen efter nyår. Alla som köper ett par löparskor på Löplabbet under december månad har chansen att vinna. Priset består av 10 PT-timmar med äventyraren och personlige tränaren Annelie Pompe, ett presentkort på Löplabbet och en startplats i Premiärmilen den 25 mars.

Annelie kommer att ta fram ett träningsupplägg som passar vinnarens förutsättningar och coacha henne/honom till toppform, för att utefter sina egna premisser göra ett bra lopp på Premiärmilen den 25 mars.

För att tävla fyller du som köpt ett par löparskor på Löplabbet i ett tävlingsformulär i butiken. Mer information om tävlingen finns här

För mer information kontakta:
Martina Kirs Lindblom, Marknadskoordinator
martina.kirs@loplabbet.se

*) Annelie Pompe är en svensk äventyrare från Mölndal. Pompe har två VM-medaljer i fridykning och innehar världsrekordet på 126 m i fridykning med variabla vikter. Hon är också den första svenska kvinna som lyckats med att bestiga Mount Everest från nordsidan. Annelie Pompe arbetar som föreläsare, personlig tränare, coach, fridykningsinstruktör, yogalärare, författare och undervattensfototgraf. Mer information finns på hennes hemsida www.anneliepompe.com.

**) Löparbarometern 2011 har genomförts bland kvinnor och män i Sverige i åldern 16+, med ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.
Undersökningen genomfördes under perioden 31 mars – 12 april 2011. Antal svar: 2 251 varav 666 personer utgör basen som löptränar minst 1 gång i månaden.
Mer information om resultaten i Löparbarometern

Om Löplabbet
1984 öppnade Löplabbet sin första butik på söder i Stockholm. Nu har Löplabbet 21 butiker från Malmö i söder till Umeå i norr, inklusive en webshopwww.loplabbet.se/store. Under 2010 omsatte företaget 139 msek exklusive moms. Alla som jobbar på Löplabbet är löparentusiaster och hängivna uppdraget att hitta rätt sko till varje fot. Löplabbet fick högsta betyg för kundbemötande i Tidningen Market och Daymakers butiksundersökning 2011. Besök www.loplabbet.se för mer information.