Stiftelsen Håll Sverige Rent

Håll Sverige Rent dyker efter skräp i Oxelösund

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2013 16:04 CEST

Vad finns egentligen under ytan i Oxelösunds gästhamn? På lördag den 17 augusti arrangerar Stiftelsen Håll Sverige Rent ett skräpdyk där vi plockar upp skräpet som gömmer sig på botten. Med skräpdyket vill vi uppmärksamma den marina nedskräpning som varje sommar orsakar allt större skräpmängder i våra gästhamnar och skärgårdar.

Dykningen efter skräp genomförs tillsammans med Dykarklubben Aquatic och Oxelö Energi AB från klockan 14 i Oxelösunds gästhamn. Skräpfynden ställs upp på kajen för beskådan efter dykningarna, och Håll Sverige Rent finns på plats för att svara på frågor. Underhållningen under dykningen står artisterna Vattenmannen & Speed för.

Den marina nedskräpningen är ett allvarligt miljöproblem. Stora mängder skräp hamnar på bottnarna i våra skärgårdar varje sommar – skräp som ingen äger och ingen tar ansvar för.

Var: Oxelösunds gästhamn

När: Hamnens dag, lördag 17 augusti, klockan 14

Fina fototillfällen finns!

Välkomna!

Kontakt

Jessica Ångström, verksamhetsansvarig Skräpfria hav på Håll Sverige Rent, telefon 073-3136376

Skräpdyket är en del av det internationella projektet MARLIN (Baltic Marine Litter som finansieras av EU Interreg IVA Central Baltic Programme.  I projektet samarbetar Håll Sverige Rent med fyra länder kring Östersjön för att sätta fokus på marin nedskräpning och skapa förutsättningar för att samla in fakta på ett enhetligt sätt. Idag finns inga jämförbara data.

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en ideell organisation som verkar för minskad nedskräpning, ökad återvinning och för att främja individers och organisationers miljöansvar. Vår vision är ett skräpfritt Sverige