Ungdomar.se

Hållbarhetswebben.se ska få unga att leva mer hållbart

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 10:50 CET

Ungdomar är de som är sämst i Sverige på att panta. Och bara tio procent av Sveriges 15–17-åringar tar hänsyn till miljö- och etikaspekter när de står inför ett köp, visar en undersökning som Konsumentverket har gjort.
Därför lanseras nu Hållbarhetswebben.se, en unik plattform som ska öka medvetenheten hos landets ungdomar och visa vad var och en kan göra för att bidra till en mer hållbar värld.
– Med Hållbarhetswebben.se vill vi förmedla en ljusare bild av en framtid som ibland uppmålas som mörk. Målet är att den ska kunna ge lust, hopp och framtidstro i en fråga som länge varit uppgiven, säger Matilda Bjerlöw, redaktör för Hållbarhetswebben.se.

På Hållbarhetswebben berättar Sveriges mäktigaste företagsledare om hur du som ungdom kan vara med och påverka, och kända miljökämpar delar med sig av sina inspirerande vardagstips. Du kan även ställa frågor till kunniga miljöexperter, lösa kluriga quiz, delta i spännande tävlingar och framför allt – snacka med andra hållbarhetsintresserade ungdomar!
Matilda Bjerlöw är övertygad om att sajten behövs:
Hållbarhetswebben.se är sajten för alla ungdomar som längtar efter att göra något för vår planet men som kanske inte riktigt vet hur. Vi ställer de stora multinationella företagen mot väggen och visar att just du har makten att förändra!

Hållbarhetswebben.se drivs av Ungdomar.se. Ungdomar.se började år 2000 som en internetbaserad version av ungdomsmottagningen - öppen 24 timmar om dygnet - där ungdomar med hjälp av en expertpanel kunde få svar på allt de undrade över. 10 år och över 50 000 frågor senare har den vuxit sig till Sveriges största informationssajt om hälsa och välmående med 100 000 unika besökare i veckan.