Svensk mat- och miljöinformation

Hållbart jordbruk med Vegonorm i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2019 00:09 CEST

Djurhållning på dagens nivå orsakar en rad mycket allvarliga miljöproblem. Genom att ställa om fokus från djurhållning till produktion av bioenergi, biomaterial och vegetabiliska livsmedel kan jordbruket bli en viktig del av lösningen på miljöproblemen, samtidigt som konkurrenskraften ökar.

Under Almedalsveckan pratar Svensk mat- och miljöinformation och Vegonorm med experter, opinionsbildare, politiker och representanter från livsmedels- och bioenergibranscherna om möjligheterna detta skapar och politiska styrmedel som kan påskynda utvecklingen.

Framtidens jordbruk – hur kombinerar vi hållbarhet och konkurrenskraft?

2 juli kl. 10.00–10.50, Campus Gotland, Sal D22
Facebookevent
Almedalsprogrammet

Framtidens jordbruk – hur kan samhället styra mot hållbarhet och konkurrenskraft?

2 juli kl. 11.00–11.50, Campus Gotland, Sal D22
Facebookevent
Almedalsprogrammet
Forskare och företrädare för lantbruket samtalar med riksdagspolitiker om effektiva styrmedel för att ställa om svensk jordbruksproduktion och livsmedelskonsumtion, så att vi kan få ut mest miljönytta ur lantbruket, samtidigt som vi ökar konkurrenskraften, i enlighet med den nationella livsmedelsstrategin.

Presskontakt under Almedalsveckan

Per-Anders Jande
Ordförande, Svensk mat- och miljöinformation
jande@smmi.se
073-8910727

Svensk mat- och miljöinformation är en ideell förening som informerar om matens miljöpåverkan och arbetar för en hållbar livsmedelssektor.