LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Hård konkurrens när Årets spjutspets utses på måndag

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2007 09:08 CET

8 februari 2007

I hård konkurrens tävlar tio framgångsrika företagare runt om i hela Sverige om den åtråvärda utmärkelsen Årets Spjutspets. Vinnaren koras i Stockholm på måndag som då får ta emot vinnarchecken på 100 000 kronor ur kronprinsessan Victorias hand.

– Ett spjutspetsföretag är ett lönsamt företag vars omsättning ökar, har en hållbar affärsplan, en ekonomisk och miljömässig uthållighet och är en attraktiv arbetsplats. De tio nominerade lantbruksföretagen fyller dessa kriterier med råge och i år är konkurrensen om priset därför stenhård, säger Björn Sundell, planeringschef på Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) och ordförande i Årets Spjutspets-jury.

De nominerade återfinns i år i Västerbotten, Västergötland, Mälardalen, Gotland, Småland, Halland och Skåne. Tävlingen som arrangerats sedan 2004 finansieras av LRF. Årets vinnare koras under Lantbruksveckan på Konserthuset i Stockholm på måndag den 12 februari, klockan 09.30.

De nominerades namn och kontaktuppgifter bifogas med detta pressmeddelande.

Mårten Holmqvist, juryledamot, LRF Konsult, 070-250 34 66
Michael Insulander, juryledamot, LRF, 08-787 54 09, 070-671 92 62

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en växande intresse- och näringslivsorganisation för alla som har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Många lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är också medlemmar i LRF.

LRFs medlemsantal har ökat tio år i rad och var vid årsskiftet 165 838.

LRF arbetar med visionen: Vi får landet att växa. Visionen innebär att Sveriges gröna näringar år 2010 ska vara ledande när det gäller tillväxt, lönsamhet och attraktionskraft.