Feministiskt Perspektiv

Hård kritik mot privata dagmammor i Västsverige

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2011 13:01 CET

Privata dagmammor är en ny och lönsam affärsidé. Verksamheten fick en rejäl skjuts 2009 i och med införandet av barnomsorgspengen, ett kommunalt bidrag som följer med barnet oavsett vilken verksamhet föräldrarna väljer.

I praktiken innebär förändringen att privata företagare  kan få kommunala bidrag för att anställa dagmammor som tar hand om sina egna barn i sitt eget hem, om de samtidigt tar emot lika många utomstående barn.

I  Uddevalla rasade en debatt under hela 2010 kring företaget Ströms Slott AB. De fick kritik för att verksamheten höll dålig kvalitet och för att de anställer arbetslösa – främst kvinnor – till låga löner utan kollektivavtal. Dagbarnvårdarna får betalt per barn i stället för den tid de arbetar, något som fackförbundet Kommunal uttryckte skarp kritik mot.

Läs Karin Råghalls artikel i veckans nummer av Feministiskt Perspektiv.

Kontakta redaktionen för pressinloggning.

070-772 17 52

FAKTA: Barnomsorgspengen är ett kommunalt bidrag till enskild godkänd förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg. Kommunerna är skyldiga att lämna bidrag till godkända former av pedagogisk omsorg, inte bara till förskolor och fritidshem. Det kommunala bidraget följer därmed barnet till den verksamhet som föräldrarna väljer.

Feministiskt Perspektiv

Södermannagatan 38