CMMK

Hård mot löss – mjuk mot barn!

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 22:20 CET

Ny metod att behandla huvudlöss presenteras på
nordiskt seminarium i Stockholm.

Huvudlöss bland barn är ett ständigt återkommande problem i skolor, dagis och fritidsverksamhet. Allt fler drabbas, försäljningen av lusmedel har ökat med hela 38 procent mellan 2003 och 2005 Apoteket uppger att bara under augusti och september har det sålts 129 442 förpackningar av lusdödande läkemedel och luskammar. Sverige är inte heller ensamma om problemet. Även i Danmark och Finland har barn fått allt mer löss i håret.

En helt ny metod att bekämpa huvudlöss.
------------------------------------------------------
Snart lanseras ett helt nytt medel mot huvudlöss i Sverige. Hedrin®, som är en lösning med 4% dimeticone, arbetar mekaniskt och inte kemiskt. Hedrin® är alltså inget insektsgift och tas inte upp av huden. Det är mycket skonsamt och enkelt att applicera i alla slags hårtyper. Kamning behövs inte för behandlingens skull. Studier i bl a Storbritannien (British Medical Journal, doi:10.1136/bmj.38497.506481.8F. 10 juni 2005).
visar på mycket god lusdödande effekt och på bara några månader har medlet blivit det mest använda mot huvudlöss i såväl Storbritannien som Danmark.

Medlet verkar genom att inkapsla lusen i ett lager av dimeticone. Härigenom kan lusen inte göra sig av med överskottsvätska (från blodet den suger), utan dess tarm spricker och lusen dör.

Hedrin®, är det första medlet, specifikt framtaget mot huvudlöss. Det är också ett av de få medel som på senare tid är kliniskt testade, enligt Good Clinical Practice.

Hedrin® kan användas av vuxna och barn, från 6 månader, samt vid graviditet och amning. Medlet tolereras bra även av astmatiker. Lösningen är färglös, luktfri och irriterar inte hud eller hårbotten. Det är lätt att använda. Medlet appliceras i torrt hår och får sitta kvar i 8 timmar, t ex över natten. Behandlingen upprepas sedan en gång efter 7 dagar för att döda de löss som kläckts under denna tid.

Den stora skillnaden mot andra medel på marknaden är alltså:

- Hedrin® är inte ett insektsgift. Medlet verkar mekaniskt.

- Det luktar inte, kan användas av astmatiker.

- Kan även användas på små barn från sex månader, gravida och vid amning.

- Tas inte upp av huden.

- Klinisk dokumenterad effekt.

- Kan användas obegränsat, utan risk för resistens.

Hedrin® är registrerat som en medicinteknisk produkt.

Nordiskt seminarium om behandling av huvudlus.
--------------------------------------------------------------
Den 21 november anordnas ett seminarium i Stockholm. Experter från bl a de nordiska länderna och Storbritannien kommer då att dela med sig av sina erfarenheter och diskutera de nya rön som uppkommit för behandling av denna ökande ”folksjukdom”.

För mer information kontakta:
---------------------------------------
Per Wester, Sverigechef, Mundipharma AB, 0708-374 433