Ynnor AB

Hårdare regler sänker miljöbilsförsäljningen

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2013 12:15 CET

När de nya, hårdare miljöbilsreglerna infördes vid årsskiftet budgeterade regeringen med minskade kostnader för miljöbilspremier. Det gick som man hoppades, antalet miljöbilar minskade rejält, men det betyder också att 15,8 procent färre nya bilar med låga utsläpp har sålts hittills i år jämfört med förra året.

- Operationen lyckades men patienten dog, konstaterar Ronny Svensson, Sveriges ledande tjänstebilsexpert och vd på Ynnor AB.

Mer än hälften av de bilar som kvalade in som miljöbilar 2012 var dieseldrivna och många släppte ut 119 g CO2/km, vilket var precis under miljöbilsgränsen på 120 g CO2/km. Sedan utvecklingen kommit ifatt och gått om miljöbilslagstiftningen – förra året miljöklassades 45 procent av alla nya bilar – infördes vid årsskiftet nya och betydligt strängare krav för miljöbilar. Målsättningen från regeringen var en miljöbilsandel på ca tio procent, mer pengar än så budgeterades det nämligen inte med.

Ekonomiskt har man lyckats. Andelen miljöbilar under årets första tio månader är 9,5 procent.

Miljömässigt är det nya systemet däremot ingen succé. Den nya miljöbilsregeln höjde tröskeln rejält, kanske så mycket att bilköparna inte längre strävar efter att komma över den. Dessutom är det nya regelverket så krångligt att även den som vet hur det fungerar inte utan hjälpmedel kan räkna ut om en bil är miljöklassad. Och ju tyngre en bil är, desto större klimatbov får den vara och ändå klassas som miljövänlig.

Under årets första tio månader utgör alltså miljöbilarnas andel av totalförsäljningen 9,5 procent. I antal betyder det 20 804 stycken. För att kunna jämföra den siffran med försäljningen motsvarande period förra året, har vi i Ynnors bildatabas Autonet sökt på vilka bilmodeller med försäljningsår 2012 som hade klarat de nya miljöbilsreglerna. Sedan har vi summerat försäljningssiffrorna för dessa modeller under de första tio månaderna 2012 och kommer på så sätt fram till att det under den aktuella perioden såldes 24 697 stycken nya bilar, motsvarande 10,8 procent under perioden, som hade klarat de miljöbilsregler som började gälla vid årsskiftet.

Jämfört med att det hittills i år alltså sålts 20 804 nya miljöbilar, så betyder det att antalet bilar som klarar de nya miljöbilsreglerna har minskat med 15,8 procent i år jämfört med förra året. Under samma period har den totala nybilsförsäljningen minskat med endast 4,1 procent. Frågan är om denna minskning av miljöbilar beror på de nya reglerna, utbudet på marknaden, bilköparnas preferenser eller något annat.

- Detta kommer jag att titta närmare på när jag presenterar en fördjupad analys av effekterna av de nya miljöbilsreglerna på Tjänstebilsdagarna, som Ynnor arrangerar i början av december i Lund, Göteborg och Stockholm, säger Ronny Svensson.

Hittills i år är den dieseldrivna VolvoV40 populäraste miljöbilen, följd av den gasdrivna VW Passat och elhybriden Toyota Auris.

Några modeller som var populära miljöbilar 2012 men som har försvunnit i år är dieselversioner av Volvo V50 och Peugeot 308, samt den etanoldrivna Volvo V70.

Tabell: Försäljning miljöbilar, jan-okt 2013-2012

PlacMärkeModellBränsle20132012
1VolvoV40Diesel3 2721 540
2ToyotaAurisElhybrid1 441191
3VWPassatGas1 3432 432
4RenaultMéganeDiesel1 2211 958
5Volvo*V70Diesel1 1605 531
6ToyotaYarisElhybrid1 101445
7FordFocusDiesel6043 170
8VWTouranGas602666
9ToyotaPriusElhybrid599712
10CitroënC4 HDIDiesel5511 064

*2012 års modell klarar inte 2013 års krav

Tjanstebilsguiden.se är en guide till den svenska tjänstebilsmarknaden.
Tjänstebilsguiden är också en bok som sedan 1999 årligen skickas till över 10 000 beslutsfattare och inköpare på företag över hela landet.
Tjänstebilsguiden ges ut av Ynnor AB.

För kommentarer, kontakta Ronny Svensson, 040-699 77 11

Ynnor AB, Tel: 040-35 48 78, Fax: 040-611 02 10, www.ynnor.se