Svensk Israel-Information

Hårdrockbandet Deep Purple säger "bara mesar avbokar konserter i Israel."

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2011 19:14 CEST

Det brittiska hårdrockbandet Deep Purple intervjuades nyligen inför sina två konserter i Ceasarea amfiteater i Israel.

Deep Purple: Only 'wimps' cancel concerts in Israel (Haaretz, 11 maj 2011):

Ahead of their third Israeli tour, English rock band Deep Purple took a stand against other musicians who cancel their concerts in Israel due to politics, saying artists should not take sides in political conflicts, with drummer Ian Paice calling these musicians "real wimps."

/.../

Guitarist Steve Morse quipped that left-wing groups did not know what to say to them when they refused to cancel performances in Israel. Saying that in any case, Deep Purple doesn't respect politicians in their native England, and questioned why their attitude would be any different in other countries.

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.