Klarna AB (publ)

Hårig vattenvarelse och rutschkaneåkande fisk tar plats i Klarnas nya reklamkampanj “Smoooth”

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 07:54 CET

En fisk som glider ner längs en rutschkana och över ett golv, en ostskiva som friktionsfritt hyvlas fram i all oändlighet och en hårig varelse som bekymmerslöst simmar i en pool. Det är några delar i betalföretaget Klarnas nya reklamkampanj som lyfter fram saker som upplevs som “smoooth”. Kampanjen markerar nästa steg i företagets resa från att ha varit en renodlad betallösning för e-handlare mot att bli ett varumärke för konsumenter.

– För tio år sen var Klarna ett företag som primärt fokuserade på att göra e-handeln bättre för butiker och handlare, men under de senaste åren har vi tagit flera viktiga steg mot att bli en betaltjänst som sätter konsumenterna och användarvänligheten främst, säger Sebastian Siemiatkowski, grundare och VD för Klarna.

– Denna förändring märks i utvecklingen av våra tjänster och produkter, där vi inte minst är väldigt stolta över den nylanserade betala med ett klick-lösningen Klarna Direkt. Men förändringen kommer från och med nu också att bli tydligare i sättet som vi kommunicerar på. Den här kampanjen är ett naturligt steg i den resan.

Kampanjen har premiär den 1 mars. Totalt består den av tre filmer som kommer att visas på TV och tre annonser för webb- och utomhusreklam. Den kommer också att synas i sociala medier, på Klarnas webbsida och i direktkommunikation med kunder.

– Vi föll för konceptet “Smoooth” eftersom det beskriver den samlade känslan av hur en riktigt bra upplevelse bör vara när man handlar på nätet. Vi vill på ett lättsamt och lite annorlunda sätt visa att det är just att erbjuda en smidig köpupplevelse som Klarna är bra på och det hela vi hela tiden strävar efter att utveckla ännu mer, säger Sebastian Siemiatkowski.

Kampanjen har skapats av reklambyrån DDB Stockholm och producerats av de världsberömda kanadensiska regissörerna The Perlorian Brothers tillsammans med den prisbelönta Londonbaserade 3D-animationsbyrån Glassworks.

Se filmerna här:

Fisken

Osten

Simmar

Klarna grundades i Stockholm 2005, utifrån en enkel och klar idé: att göra det enklare för människor att handla. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag.

2014 gick vi ihop med SOFORT och skapade Klarna Group, Europas ledande alternativa betalningsleverantör. Klarna Group har över 1400 anställda och är verksamma i 18 länder. Drygt 45 miljoner konsumenter och 65 000 handlare använder våra lösningar och vårt mål är att bli det sätt som världen helst handlar med.