Team Rynkeby

Hackathon ska hjälpa barn med cancer

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2013 14:31 CET

Under helgen den 16-17 februari kommer tretton37 att hålla ett välgörenhets-event för Team Rynkeby. Totalt 16 utvecklare, designers och testare kommer att samlas på tretton37s kontor i Stockholm och i Lund. Där kommer de tillsammans att utveckla en webbapplikation för att underlätta Team Rynkebys välgörenhetsarbete. Team Rynkeby är ett nordiskt välgörenhetsprojekt som syftar till att samla in pengar till Barncancerfonden i Sverige, Sylva i Finland och Børnecancerfonden i Danmark.

Om eventet

Under ett hackathon kommer tretton37 tillsammans med deltagare från Team Rynkeby att bygga ett system för att underlätta Team Rynkebys aktivitetsplanering. Med ett skräddarsytt system kommer kommunikationen mellan Team Rynkebys organisatörer och dess deltagare att underlättas.

”Kommunikation, planering och koordinering inom laget är avgörande framgångsfaktorer för att vi ska nå våra mål, säväl gällande insamlade pengar som cyklingen till Paris.” säger Peggy Törn,aktivitetsansvarig för Team Rynkeby Stockholm.

När Peggy kom och frågade om tretton37 kunde hjälpa till med att skapa ett aktivitetsplaneringsverktyg så var det en självklarhet både för mig och för tretton37 att vi skulle hjälpa till.” säger Henrik Andersson - .NET utvecklare på tretton37.

Henrik fortsätter

“Vi har ofta små helg- och kvällsaktiviteter där vi sätter oss ner och kodar på olika projekt. Men den här gången känns det givetvis extra bra att kunna skapa något som kommer att användas för en god sak.“ säger Henrik med ett stort leende.

För ytterligare information,
vänligen kontakta:

Henrik Andersson, tretton37: +46 (0) 72 713 37 40

Peggy Törn, Team Rynkeby: +46 (0) 73 378 11 78

Fakta om Team Rynkeby

Varje sommar cyklar deltagarna i Team Rynkeby från Sverige och Danmark till Paris för att samla in pengar till Barncancerfonden. Målet är att sprida budskapet och öka medvetenheten hos individer och företag samt  samla in pengar för att stödja Barncancerfonden. Deltagarna i Team Rynkeby är vanliga vardagscyklister: kvinnor och män, i olika åldrar med skilda yrken och bakgrund.

Team Rynkeby startades i Danmark för elva år sedan av sju anställda på en juicefabrik som bestämde sig för att cykla till Paris och titta på målgången i Tour de France. Överskottet av de pengar de samlat in skänktes till den danska Barncancerfonden. Varje år sedan dess har Team Rynkeby vuxit och 2013 kommer totalt mer än 950 cyklister från Sverige, Danmark och Finland gå i mål på Champs-Élyssées i Paris dagen innan finalen i Tour de France.

2012 samlade Team Rynkeby in 20  miljoner kronor till Barncancerfonden i Sverige, Danmark och Finland. Alla deltagare i Team Rynkeby betalar själv sin egen cykel, sina teamkläder och alla andra omkostnader – allt för att så mycket av pengarna som möjligt ska tillfalla de cancersjuka barnen.

Fakta om Barncancerfonden

Barncancerfonden drivs uteslutande med hjälp av gåvor från privatpersoner och företag, och får inga bidrag från vare sig stat, kommun eller landsting. Sedan starten 1982 har Barncancerfonden bidragit till forskningen inom barncancer med drygt en miljard kronor.