Hägglunds Drives

Hägglunds Drives nominerat till Stora Exportpriset 2007

Pressmeddelande  •  2007-04-25 12:27 CEST

Hägglunds Drives har idag blivit nominerat till utmärkelsen Stora Exportpriset som delas ut av Exportrådet. Vi är ett av sex företag som nominerats och vinnaren utses den 7 maj.

– Det är mycket glädjande och hedrande att vi är nominerade till det här priset. Vi vann Export Hermes ifjol och att nu bli nominerad till detta pris bland 6 företag sporrar oss mot fortsatta ansträngningar. Det är ett stort lagarbete som ligger bakom dessa framgångar, säger VD Per Nordgren.

Utmärkelsen Stora Exportpriset delas ut av Exportrådet till ett svenskt företag som haft stor framgång i sin export de senaste åren. H.M. Konungen är prisutdelare när vinnaren presenteras
på Stora Exportdagen på China Teatern i Stockholm den 7 maj.

– Vi har haft tillväxt med god lönsamhet under flera år nu. Vi har satsat på nya marknader såsom Brasilien, Kina och Mexico där vi har etablerat egna säljbolag. Vi har dessutom nyligen fattat beslut att starta ett säljbolag i Sydafrika, vi satsar framgent vidare med produktutveckling och just nu bygger vi ut vårt hydrauliklabb i Mellansel. Under året planerarar vi att anställa 50-70 personer i Hägglunds Drives gruppen, säger VD Per Nordgren.

För mer information:
Per Nordgren, VD, tel 0660 870 01, mobil 070-398 16 06

Hägglunds Drives är världsledande inom nischen hydrauliska motorer och drivsystem.
Koncernen utvecklar, tillverkar och marknadsför systemlösningar för applikationer med krav på höga vridmoment, låga hastigheter och variabla varvtal. Drivsystemen används inom en mängd olika industrier, exempelvis gruv- och materialhantering, återvinning, marin och offshore, papper och massa, gummi och plast, socker samt den mobila industrin.
Hägglunds Drives har cirka 700 anställda och omsatte 2006 1 547 MSEK med ett rörelseresultat på 263 MSEK.
Produktionen är förlagd till Mellansel, Sverige och Columbus, Ohio, USA. Koncernen har 16 dotterbolag
med personal i över 20 länder med ett femtiotal sälj- och servicekontor.
Därutöver finns distributörer i ett tjugotal länder. De geografiskt största marknaderna är Europa, Asien, Australien och Nordamerika.

Hägglunds Drives ägs av private equity-företaget Ratos, som är noterat på Stockholmsbörsen Large Cap.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom