Hägg(s): Abortfrågan bör lyftas fram under ordförandeskapet i Europarådet

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2008 14:12 CEST

I dag förnekas kvinnor tillgång till laglig och säker abort även när graviditeten är resultatet av ett sexuellt övergrepp, våldtäkt eller incest eller när en fortsatt graviditet äventyrar kvinnans hälsa och liv. Europarådet har i en rapport slagit fast att abort ska avkriminaliseras. Riksdagsledamoten Carina Hägg ställer idag frågan om huruvida jämställdhetsminister Nyamko Sabuni avser att vidta några åtgärder för att abort ska ses som en del av Europakonventionen om mänskliga rättigheter och internationella konventioner om mänskliga rättigheter?

- Kvinnors rätt till fysisk och psykisk integritet innefattar rätt till abort. I FN:s milleniemål ingår att minska mödradödligheten till 2015, men kvinnor fortsätter dö, och det är nära förknippat på abortfrågan, säger Carina Hägg.

- Abortfrågan borde ha en självklar plats under ordförandeskapet i Europarådet och nästa år för EU men samtidigt även i FN. Sveriges förhållningssätt kräver förtydligande. Abort är en del av konventionen om mänskliga rättigheter, avslutar Carina Hägg.

Malin Appelgren
Regional Pressekreterare
malin.appelgren@riksdagen.se

Carina Hägg