Hälsingland Turism

Hälsingland Turism drillar turistföretag i digital marknadsföring

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 16:48 CET

Dryga 80 procent av resenärer i Sverige använder nätet för att söka inspiration och information före, under och efter sina resor - och allt fler väljer att boka och betala online. Hälsingland Turism har tagit fasta på den här förändringen i beteendet kring resekonsumtion, och utbildar nu cirka 40 turistföretag i digital marknadsföring.

Det är genom seminarieserien ”Synas och sälja på webben” som turistföretagen ska drillas i allt från sökoptimering till bildköparkunskap. På måndag träffas ett 20-tal av företagen på Chinova Mötesgård i Järvsö för att bland annat lära sig om hur en hemsida bör vara uppbyggd för att inspirera och guida besökaren på sidan. Sune Frost på Chinova är en av företagarna som deltar i seminarieserien.

Vad tycker du om den här utbildningen så här långt?

- Det ger verkligen en push framåt i affärsutvecklingen när det är en sån bra mix av företag och kompetenta föreläsare.  Det är svårt att sätta av tid och jobba med affärsutveckling själv - från tanke till genomförande, förklarar Sune.

Hur viktigt är det att som turistföretag marknadsföra sig och vara bokningsbar på nätet?

- Avgörande! Det är bara över nätet vi får nya kunder, som inte kommer av redan befintliga relationer. Nu har vi börjat få kunder via Facebook också. På webben kan man rikta sig mot speciella intresseområden. En annons i en tidning kan också vara bra, men den syns inte för en specifik intressegrupp. Att kunna styra marknadsföringen efter intresseområden är det unika med nätet, vilket man ska utnyttja.

Kontaktperson: Ylva Olofsson, Projektledare Hälsingland Turism, telefon 070-624 21 60

Hälsingland Turism Ekonomisk Förening är en näringsdriven organisation som arbetar med marknads- och utvecklingsfrågor inom besöksnäringen i Hälsingland.