Naturskyddsföreningen

Hälsofarliga sondslangar för barn kvar på sjukhus.

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 11:38 CEST

Fyra sjukhus använder fortfarande sondslangar med den giftiga ftalaten DEHP, vid vård av för tidigt födda barn. Det visar en kartläggning som Svenska Naturskyddsföreningen och den internationella organisationen Health Care Without Harm har gjort. Nu kräver organisationerna ett förbud mot användning av PVC med ftalater i sjukvården.

Vissa sondslangar som innehåller PVC läcker den hormonstörande ftalaten DEHP till patienten. Det upptäcktes på Södersjukhusets neonatalklinik för fyra år sedan. De flesta sjukhus har sedan upphört att använda PVC-slangar till för tidigt födda barn. Men en granskning visar att neonatalklinikerna vid sjukhuset i Kalmar, Akademiska Sjukhuset i Uppsala, Norrlands Universitetssjukhus och Universitetssjukhuset i Linköping fortfarande använder sondslangar som innehåller DEHP.

- Ingen, särskilt inte för tidigt födda barn, ska behöva tvångsmatas med ftalater, säger Mikael Karlsson, ordförande SNF. Därför bör regeringen omedelbart förbjuda användningen av PVC med ftalater i sondslangar. Att övriga sjukhus fasat ut PVC-slangarna visar att det finns fullgoda alternativ.

Inom vården används flera olika produkter av PVC-plast som innehåller ftalaten DEHP. Vanliga produkter är sonder, slangar, katetrar men också infusionspåsar med näring eller dialysvätskor förekommer.

- Läkemedelsverket borde undersöka hur mycket ftalater det finns på sjukhusen och föreslå regeringen att sådana giftiga ämnen fasas ut, säger Magnus Hedenmark, HCWH i Sverige. Att alla svenska sjukhus ska vara fria från ftalater i medicinsk utrustning inom fyra år är inget orimligt krav.

Ftalaten DEHP används framförallt för att göra PVC-plast mjukare. DEHP är officiellt klassificerat som reproduktionstoxisk och vid djurförsök ger det förminskade testiklar och fosterskador. Eftersom det handlar om störningar i den hormonella utvecklingen, är risken för negativa hälsoeffekter störst hos barn och patienter som utsätts för längre tids exponering.

Undersökningen är utförd av Svenska Naturskyddsföreningens kemikalienätverk
och finns att läsa på www.snf.se