Upstream AB

Hälsokontroll av it-miljön

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 10:20 CET

Upstream lanserar Hälsokoll, en kartläggning av företagets it-drift, med förslag på förbättringsåtgärder. Tjänsten kan hjälpa företag att få koll på sin it-drift eller på outsourcing-leverantören som tar hand om den.

I tjänsten ingår en inventering av hårdvaror, mjukvaror och hur de används, licenser, prestanda, samt den grundläggande säkerheten på arbetsstationer och servrar. Rapporten innehåller en kartläggning, riskanalys, förslag på nya rutiner och åtgärder som kan förbättra it-driften.

- Företagens it-miljöer blir allt mer komplexa och därmed svåra att hantera, inte minst på grund av att antalet laptops ökar så snabbt och medarbetarna blir mobila. De flesta företag löser de problem som är uppenbara reaktivt. Hälsokoll ger företagen chansen att återta kontrollen, skapa en it-drift som fungerar och förbättra samarbetet med sin it-leverantör, säger George Brontén.

Upstream använder sig av Kaseya, en plattform för automatiserad it-drift, för att få koll på it-miljön. En Kaseya-agent som kommunicerar med Kaseya-servern via Internet installeras på alla servrar och datorer. Administratören kan bevaka varje enskild dator i realtid och se hur den används, vilka programvaror som körs, vilken prestanda datorn har och vilka säkerhetsuppdateringar som är installerade.

Upstream Hälsokoll kan hjälpa företag som har lagt ut driften på en outsourcing-leverantör att kontrollera vad de får för pengarna.

- Upstreams nya tjänst, Hälsokoll, kan hjälpa många företag att återta kontrollen och minska kostnaderna för it. Vi använde oss av externt it-stöd, men hade inte fått den effektivitet vi förväntat oss. Vi fick information om it-problem först i efterhand, i form av en faktura. Många av dem kunde vi ha skött mycket snabbare själva eller rentav undvikit helt, om vi vetat vad som pågick. Med hjälp av Kaseya fick vi bättre kontroll på och ett bättre samarbete med vår leverantör. Nu får vi information om problem i förhand och kan agera proaktivt. Vi har återtagit ansvaret för övervakningen och patch-hanteringen. Våra it-kostnader har minskat betydligt, säger Tero Lepola på det finska logistikföretaget Nurminen Logistics Abp.

- Många av de företag vi möter beskriver liknande problem. Vårt samarbete med Nurminen Logistics inspirerade oss att utveckla Hälsokoll, säger George Brontén.

Priset är mellan 5 000 och 50 000 kronor, beroende på antalet användare och vad kunden vill kontrollera.

För mer information, kontakta:
George Brontén, vd på Upstream, george.bronten@upstream.se, 08- 566 106 70

Upstream hjälper IT-proffs att bli mer effektiva och lönsamma. Erbjudandet består av mjukvarulösningar, affärskoncept, affärskonsultation och utbildningar som utmanar status quo. Kundbasen består av IT-konsulter, systemintegratörer och IT-avdelningar i de nordiska länderna. Företaget grundades 1998, är privatägt och har sitt säte i Stockholm.
www.upstream.se