Nordens Ark

Händelserik sommar på Nordens Ark

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2011 13:25 CEST

Många nya ungar har fötts på Nordens Ark i Bohuslän. I sommar kommer besökarna att få möta exempelvis manvargsvalpar, järvvalpar, pudukid och små japanska tranor. En nyhet bland aktiviteterna i sommarprogrammet är att man kan besöka foderköket.

- I år kan vi glädjas åt många nytillskott i parken. Många av våra djur har fått ungar och det är fantastiskt att se järvvalpar, utterungar, manvargsvalpar och przewalskis föl tumla runt i hägnen, säger Emil Gunnarsson, förman för djurvården på Nordens Ark.

Extra roligt är det att Nordens Ark i våras fick japanska tranungar för första gången. Dessutom har vi flera nya arter och raser i parken i år. På Lantgården är såväl blekingeankor, mellerundskaniner och gammalsvensk dvärghöna nya bekantskaper. I den vilda parken flyttar ytterligare en vildkatt in under sommaren - pallaskatt.

I sommar kan besökarna välja mellan flera aktiviteter i parken, bland annat rovdjursmatning, möta djurvårdarna hos leopardena, besöka  foderköket eller vara med och mata uttrar, manvargar eller pilgrimsfalkar. Dessutom pågår ponnyridning och matrundor på Lantgården hos våra nordiska lantraser och i våtmarken bland våra grod- och kräldjur.

- Under hela sommaren kommer djurvårdarna att möta besökarna och informera om våra djur och de bevarandeprojekt som Nordens Ark deltar i. Varje dag har vi tolv olika aktiviteter för besökare i parken, säger Emil Gunnarsson.

Årets sommarprogram pågår 27 juni – 14 augusti. Läs gärna mer i bifogat program. Under sommaren anordnar vi också läger för barn i olika åldrar.
Manvargsvalp. Foto: Tom Svensson/Nordens Ark.
Pudukid - världens minsta hjortdjur. Foto: Tom Svensson/Nordens Ark.
Högupplösta pressbilder
finns att hämta på www.nordensark.se/press/bildarkiv

För mer information, kontakta:
Emil Gunnarsson, förman djurvården, Nordens Ark, telefon: 0523-797 85, 0734-60 89 37.
Nina Lindberg Hamn, kommunikationschef, telefon: 0734-60 89 49.

Stiftelsen Nordens Ark
Nordens Ark är en ideell stiftelse med målet att bevara utrotningshotade djur och återskapa livskraftiga populationer av hotade arter i deras naturliga miljöer. Verksamheten finansieras av medlemmar, gåvor, donationer, stiftelse- och fondmedel samt av sponsorer och av intäkter från den publika delen i parken. Avelsarbete, forskning och utbildnings bedrivs på Åby säteri i Bohuslän. Parken är öppen för besökare året runt. En stor del av verksamheten är också förlagd i fält utanför anläggningen, både i Sverige och utomlands.