Kristdemokraterna, KD

Hängslen och livrem i gårdsförsäljningsärendet

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 12:11 CET

- Socialutskottets betänkande om En ny alkohollag är en framgång för Kristdemokraterna. I betänkandet finns tydliga stoppskyltar för dem som tänkt sig att snabbt ge klartecken för gårdsförsäljning, säger Anders Andersson, kristdemokratisk ledamot i Socialutskottet. Utskottet är supertydligt med att detaljhandelsmonopolet, som ett av de viktigaste inslagen i den svenska alkoholpolitiken, ”bör försvaras och inte upphävas”. Runt denna text råder fullständig enighet mellan alla partier.

• En grundläggande förutsättning för utredaren om gårdsförsäljning är att förslaget inte ska stå i strid med EU-rätten och därmed inte heller kunna leda till ett ifrågasättande av Systembolagets monopol, säger Roland Utbult (KD), ersättare i Socialutskottet.
  • Vi kristdemokrater är starkt engagerade i alkoholfrågan utifrån ett solidaritets- och barnperspektiv. Vi känner att Socialutskottet nu sätter både hängslen och livrem på det svenska detaljhandelsmonopolet, säger Anders Andersson.

För mer information:
Anders Andersson Ledamot i Socialutskottet Tel: 070-249 82 12