MiljöRapporten

Här är börsens bästa hållbarhetsrapport

Pressmeddelande   •   Maj 29, 2012 12:00 CEST

MiljöRapporten har tillsammans med en extern jury synat årets skörd av hållbarhetsrapporter från de stora börsbolagen. Granskningen visar att utbudet varierar stort när det kommer till omfång, tillgäng­lighet och innehåll. Allt från två sidor till över 160, integrerade och fristående samt enstaka dokument såväl som löpande uppdateringar på webben.

Och bäst i år lyckades Ericsson. Istället för att beskriva hållbarhetsfrågorna som ett problem fokuserar telekombolaget på hur de kan vägas in i affärsstrategin för att vinna marknadsandelar och ge ett försprång mot konkurrenterna. Ericsson definierar även rapportens mottagare tyd­ligt och redovisar informationen via olika forum för att öka tillgängligheten.

Förstaplatsen knep Ericsson med knapp marginal före Stora Enso och Tele 2. Bland de övriga finalisterna av de 54 granskade rapporterna finns Sandvik och Husqvarna.

Ur motiveringen:

”Ericsson tar ett starkt helhetsgrepp i årets rapport och kopplar verksamheten till att lösa de samhällsproblem som är relevanta för företaget. Framåttänkandet och kopplingen till affärsnyttan får rap­porten att sticka ut där de flesta företag istället inriktar sig på problem förknippade med hållbarhetsfrågor.”

Om årets hållbarhetsredovisningar säger juryn bland annat:

”Det finns en känsla av att företagen rapporterar för att de måste, utan att förstå varför. En del av de stora börsbolagen tror till och med att det räcker med två sidor.” Malin Lindfors Speace, Ethos International

”Det finns ändå embryon till affärstänk, för några år sedan fanns det inte alls.” Magnus Furugård, Ges Investment Services

”Jag ser det som en positiv utveck­ling att företagen inte ryggar tillbaka för sina utmaningar på samma sätt som ti­digare.” Magnus Frostenson, CSR-forskare på Uppsala universitet

För mer information:

MiljöRapporten
Daniel Boman, 072-202 64 71
daniel.boman@miljorapporten.se

Ericsson Corporate Public & Media Relations
Phone: +46 10 719 69 92
media.relations@ericsson.com

Läs granskningen av börsbolagens rapporter på www.miljorapporten.se

MiljöRapporten är en månadstidning med nyheter, analyser, intervjuer och de senaste trenderna inom CSR och hållbarhet.

MiljöRapporten Direkt är daglig nyhetsbevakning av det professionella hållbarhetsarbetet, miljöpolitik och internationella frågor. Tjänsten prenumereras via e-post eller webb.

MiljöRapporten erbjuder utbildningar och seminarier som hjälper CSR-proffs att göra ett bättre jobb.