Stiftelsen för Respekt

Här är Vardagens Hjältar!

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2004 15:27 CEST

För sjätte året i rad har Stiftelsen för Respekt, tillsammans med Grand Hôtel Holdings, genomfört tävlingen ”Vardagens Hjältar”. Stipendier har delats ut till några av alla de människor som arbetar för ungdomar mot våld, droger och rasism.

Med tävlingen och galan för Vardagens Hjältar uppmärksammas samhällets riktiga eldsjälar, de personer och organisationer som med knappa medel men med stort hjärta och engagemang gör en ovärderlig insats för samhället.

Av 1.190 nomineringar har 17 priser delats ut. Den stora prisutdelningen skedde igår kväll på Grand Hôtel i Stockholm.

- Vi är otroligt glada för alla nomineringar, i år var det rekordmånga. Och arbetet att välja ut vinnarna har inte varit lätt, säger Roger Ticolau, Projektansvarig för Vardagens Hjältar.

Årets vinnare är:
Hederspriset: Susanne Hanquist, Angelnetwork, Stockholm
Initiativpriset: Amelie Silfverstolpe, Volontärbyrån, Stockholm
Nattvandrarpriset: Nattvandrarna i Älta, Stockholm
Skolledarpriset: Maha Idris Nordquist, Rinkeby
Skolpriset: Granbergsskolan, Bollnäs
Yrkeskårspriset: Fritidsledarna
Förebildspriset: Stig Järvetun, Enköping, Susanne Deile, Örebro, Ulla Lindström, Stockholm, Juan Paez, Kroksbäck, Clas Göran Karlsson, Ånge, Liisa Nedby, Stockholm, Margareta Öst, Borlänge, Harry Öhman, Upplands-Väsby, Ewa Groppfeldt, Lindköping och Maria Thornberg, Stockholm
Barnpriset: Kalle och Erik Gustafsson samt Tobias Jonsson, Vetlanda

Alla vinnarna presenteras mer detaljerat på www.respekt.org.

För ytterligare information kontakta gärna:
Fredrik Möller, Marknadschef telefon 08-612 35 00, 070-950 11 01
Roger Ticolau, Projektansvarig telefon 08-612 35 00, 070-778 33 77

Stiftelsen för Respekt, som grundades 1995, vill inspirera, motivera och engagera unga som gamla till initiativ och handling mot det psykiska såväl som det fysiska våldet. Stiftelsen för Respekt är en politiskt och religiöst fristående organisation med säte i Stockholm. Organisationen stöttas av såväl näringsliv som privatpersoner. Vi samarbetar både rikstäckande och lokalt med skolan, polisen samt andra organisationer och myndigheter som arbetar med samhällsfrågor. Stiftelsens filosofi grundar sig i tanken att man genom utbildning och information samt motivation till konkret handling, kan skapa en förändring. Stiftelsen samarbetar idag med exempelvis If, Vasakronan, Grand Hôtel Holdings och Karamellkungen. www.respekt.org