Agria Djurförsäkring

Häst 2006 ger näring till Sveriges hästföretagare

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2006 08:56 CET

Regeringens ser stora möjligheter för hästnäringen i Sverige och satsar 15 miljoner kronor på utveckling. Ett prioriterat område är att förbättra säkerheten i stall och på hästgårdar. Detta får stort utrymme under Häst 2006 i Aros Congress Center i Västerås under helgen 10-12 mars.

Hästnäringen i Sverige är jordbrukets femte största inkomstkälla och omsätter totalt 20 miljarder kronor. För många är det en personlig dröm som går i uppfyllelse när de får arbeta med sin hobby.

Häst 2006, Sveriges största kunskapsmässa för hästintresserade, viker en del av sina semi­narier till dessa personer.

– Hästföretagare med kunskap om affärsmässigheten och de olika inriktningarnas lön­samhet har bättre förutsättningar att överleva och gå med vinst, säger Arne Olofsson, Almi Västmanland, en av presentatörerna bakom föredraget ”Att starta och driva häst­företag”.

Flera andra föredrag spetsar in sig på att fylla kunskapsluckorna hos både gamla och nya hästföretagare. Här är några andra guldkorn:

* Hästen och skatten: Jan Kleerup, Ernst & Young
* Säker hästverksamhet: Hur stallmiljön blir säkrare både för folk och för hästar.
* Brandskydd och säkerhet i stallet: Brandskyddsföreningen i Västmanland:
* Marknadsföring för hästföretagaren: Almi Västmanland
* Vad krävs enligt djurskyddslagen för att hålla häst: Länsstyrelsen Västmanland
* EU-stöd och avtal inom hästnäringen: LRF Konsult.
* Datorstöd i hästverksamheten: Boel Nermark, Hippogrammet
* Gödselhantering och andra miljöfrågor: Hästnäringens miljöråd

Hela programmet med cirka 70 fördrag för ovana och vana hästmänniskor, hobbyryttare och företagare finns på http¤www.hastvasteras.se

Vill du ha mer information, kontakta:
Fia Mårdfelt, VD, Ridskolan Strömsholm, tfn: 070-610 51 16
Linda Jöfelt, projektledare Häst 2006, tfn: 070-954 54 37
För pressackreditering: Lotta Amnestål, Svenska Ridsportförbundet 0220-456 35

Häst 2006 ska bli ett arrangemang som återkommer årligen. Arrangörer är Agria Djurförsäkring, Svenska Ridsportförbundet, Aros Congress Center i Västerås. Samarbetspartners är Ridskolan Strömsholm, Landstinget Västmanland, Svensk Galopp, Västerås Mälardalen, Svenska Islandshästföreningen, ATG Hästklinikerna, Hippocampus och Länsstyrelsen Västmanland.