Food Diagnostics AB

Häst eller nötkött? - Du kan få svaret inom fyra timmar med DNA-test!

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 10:10 CET

Larmen ljuder högt över hela Europa om hästkött som deklarerats som nötkött. Att maten vi konsumerar är vad den utger sig för att vara är viktigt av både etiska och säkerhetsmässiga skäl. Med en analysmetod från det Göteborgsbaserade företaget FOOD DIAGNOSTICS kan laboratorier kontrollera råvaror och produkter och därmed säkerställa förtroendet hos konsumenter.

På fyra timmar kan man med moderna analysutrustning bestämma vilket djurart ditt livsmedel härstammar från: häst, nöt, fläsk, katt, hund, kyckling, kalkon eller kanin. Metoden kallas realtids-PCR och kommer i framtiden att användas mer och mer för att upptäcka bakterier, allergener och andra oönskade ämnen i livsmedel.

Pengar att spara!
Livsmedelsproducenter kan spara mycket pengar genom att investera i utrustning och göra analyserna själva. Kostnaden för MiniOpticon (PCR - instrument) är endast 148 000 SEK och analyskostnaden ca 140 SEK per prov

Instrumentet har ett brett användningsområde, detektion av allergener, matförgiftningsbakterier och för många andra parametrar.

Klicka på dessa länkar:

Analysmetod för artbestämning av kött

Artbestämning av kött genom DNA-test

För mer info:

Jan-Erik Carlsson, VD, Tel: 031-335 13 61, janerik@food-diagnostics.se

Om Food Diagnostics AB

FOOD DIAGNOSTICS är ett svenskt företag som erbjuder den svenska livsmedelsindustrin och laboratorieföretag alternativa analysmetoder för mikrobiologi, kemi och hygienkontroll. Bolaget erbjuder främst produkter i form av kostnadseffektiva snabbanalyser med tillhörande utrustning samt service, support och konsultuppdrag. www.food-diagnostics.se

FOOD DIAGNOSTICS AB erbjuder den senaste tekniken inom snabba, enkla och kostnadsbesparande analysmetoder för livsmedel. Med våra produkter och tjänster hjälper vi livsmedelssektorn med kunsanpassade lösningar inom mikrobiologi, kemi och hygienkontroll.
Välkomna!