Svenska kyrkan - Internationellt arbete

Haitis skulder en fråga till ministern

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 09:23 CET

Samtidigt som Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete förra veckan krävde att Sverige ska verka för att Haitis skulder skrivs av, har frågan nu hamnat hos regeringen och finansminister Anders Borg. Svar väntas senast på onsdag.

I en formell riksdagsfråga skriver Bodil Ceballos (MP): ”Min fråga… är om biståndsministern kommer att verka för att Sverige använder sin röst i styrelserna för IMF och IDB för en avskrivning av Haitis kvarvarande skulder?”

Bodil Ceballos är ledamot i riksdagens utrikesutskott sedan 2006 och Miljöpartiets talesperson i utrikespolitiska frågor. Erik Lysén, policychef, kommenterar:

– Det är utmärkt att den svenska regeringen nu på ett tydligt sätt tvingas redovisa sin syn på hur Sveriges röst ska användas i styrelserna för de internationella utvecklingsbanker som har fordringar på Haiti. Tidigare har olika ministrar talat positivt om skuldavskrivning, men de har samtidigt inte velat ge ett konkret besked om hur Sverige kommer att agera.

Idag uppgår Haitis utlandsskuld till omkring en miljard dollar. Redan tidigare har en stor del, runt 1,2 miljarder dollar, skrivits av. Hälften av dessa fordringar är till just Internationella valutafonden, IMF och Interamerikanska utvecklingsbanken, IDB.

Regeringen har valt att låta finansminister Anders Borg besvara Bodil Ceballos fråga. Enligt riksdagens regler ska det ske skriftligt och före lunch på onsdag.

Under lång tid har Hela världen, Svenska kyrkan internationella arbete stöttat Haiti genom kyrkornas internationella allians, ACT. Det handlar om stöd både vid naturkatastrofer och om långsiktigt utvecklingsarbete. ACT fanns på plats när jordbävningen inträffade och har nu inlett en stor humanitär insats.

Svaret från finansministern publiceras på http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=67&dok_id=GX11441