Nokian Tyres

Hakkapeliitta 75 år historik på webben - historiken om världens mest kända vinterdäck

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2011 12:47 CET

Nokian Hakkapeliitta har alltid haft sitt hem i Norden, där vi testar våra däck i svåra förhållanden och i höga hastigheter på is och snö. Under åren har vi samlat erfarenheter och ökat vår kompetens. Redan år 1934 tillverkade Nokian Tyres världens första vinterdäcket för tuffa vinterförhållanden. Två år senare lanserades vinterdäcket Hakkapeliitta för nordiska förhållanden. I dag är däcket världens mest kända vinterdäck och en legend överallt där det finns en riktig vinter.

Stanna upp ett ögonblick, njut av vintern och bekanta dig med historiken om Hakkapeliitta, vinnaren över snö och is. Hakkapeliitta fyller 75 i år och därför publicerar vi en historik som finns på webben www.nokiantyres.com/hakkapeliitta75. Du kan läsa den även med en surfplatta.

Fartfylld föregångare när det gäller säkerhet

Hakkapeliitta vinterdäck är föregångare när det gäller säkerhet, vinnare på världens mest krävande vinterväglag. Hakkapeliitta har även en färgrik och lysande historia bakom sig. Hakkapeliitta däck blev riktig kända efter sina framgångar i Monte Carlo rallyt på 1950- och 1960-talen.

Sedan 1936 har Nokian Tyres lanserat totalt 33 Hakkapeliitta-produkter, dubbdäck och dubbfria friktionsdäck både för personbilar och tunga fordon. Miljontals bilister i över 50 länder har erfarenheter av de goda vinteregenskaperna som Hakkapeliitta vinterdäck ger.

Världens nordligaste däcktillverkare testar och utvecklar nya medlemmar i Hakkapeliitta-familjen på sitt eget testcenter i Ivalo som ligger 30 mil norr om polcirkeln i norra Finland. Nokian Tyres är den enda däcktillverkaren i världen som koncentrerar sig på produkter som kunder i Norden vill ha.

Historiken på webben: www.nokiantyres.com/hakkapeliitta75

Bilder: www.nokiantyres.com/HKPL75

Mer information:

www.nokiantyres.se

Juha Pirhonen, produktutvecklingschef, tel. +358 10 401 7708, juha.pirhonen@nokiantyres.com

Allan Ostrovskis, teknisk chef Sverige, 070-244 8820,  Allan.Ostrovskis2@nokiantyres.com

Teemu Sainio, informatör, +358 10 401 7296, teemu.sainio@nokiantyres.com

Som enda däcktillverkaren i världen koncentrerar sig Nokian Tyres på produkter och tjänster för säker bilkörning i nordiska förhållanden. Innovativa däck för person- och lastbilar samt tunga arbetsfordon marknadsförs huvudsakligen i områden där det finns snö och skogar samt krävande körförhållanden på grund av olika årstider. Nokian Tyres utvecklar produkter där målet är den hållbara säkerheten och miljövänlighet under däckets hela livscykel. Nokian Tyres äger däckkedjan Vianor med över 770 anläggningar i 20 länder. Nokian Tyres omsättning uppgick till cirka 1 058 miljoner euro år 2010 och antalet anställda är cirka 3 500. Nokian Tyres aktie noteras på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.com