STEMMER IMAGING AB

HALCON styr NASA-Robot i rymden

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2011 09:58 CET

I samband med rymdfärjan Discoverys sista tur, reser den första humanoida robotastronauten ut i rymden. Robonaut 2, som tillsammans har utvecklats av NASA och General Motors, gör sina visuella beslut med algoritmer från bildprogramvaran HALCON som är utvecklat av MVTec (München, Tyskland).

Rymdfärjan Discovery sköts natten till fredagen upp som uppdrag STS-133 på sin allra sista rymdfärd. Målet för dess uppdrag är den internationella rymdstationen (ISS). Ombord på Discovery finns sex mänskliga astronauter och en ny kollega, den första av sin "art". Det är den första humanoida roboten någonsin i rymden och den kallas Robonaut 2 (R2). Som en del av sin last, bär Discovery en italiensk multi-funktionell modul som kallas Leonardo. R2 reser säkert innesluten i en särskild behållare inuti Leonardo.

Robonaut 2 kan se självständigt och kan därför självständigt fatta egna beslut. Robot-astronauten har fullt fungerande kameraögon och händer som används för att gripa och arbeta. R2 har dessa färdigheter tack vare en sofistikerad bildbehandling som utvecklades av NASA med hjälp av algoritmer som finns i standardprogramvaran HALCON ifrån MVTec.

Programpaketet HALCON, innehåller all nödvändig teknik för 3D-bildbearbetning. Det används för att upptäcka positionen av objekt i 3D-rymden från stereobilder och bearbetar informationen i realtid. Således kan R2 se tredimensionellt och ta beslut på, under bråkdelar av en sekund, var och hur dess händer kommer att plocka upp objekt.

Under den inledande testfasen kommer roboten arbeta i ett labb ombord på ISS. Senare kommer R2 stödja mänskliga astronauter med olika uppdrag i rymdstationen, och en dag kommer den även att finnas tillgängliga för rymdarbete utanför rymdstationen. Allteftersom framtida generationer av R2 utvecklas, hoppas NASA att kunna använda humanoida robotar för interplanetära resor som landar på månen, Mars, eller någon av dess månar. HALCON är redan rustat för detta ändamål.

HALCON säljs i Norden av Parameter AB. Läs mer på www.parameter.se

Om HALCON
HALCON är ett omfattande standardprogramvarubibliotek för maskinseende som används över hela världen. HALCON har en flexibel arkitektur och underlättar snabb utveckling av applikationer för maskinseende och bildanalys inom halvledarindustrin, processövervakning i trä- och pappersindustrin, tryckinspektion, automation och kvalitetskontroll och inspektionsapplikationer i allmänhet, 3D-vision, mätning och övervakning. HALCON har enastående prestanda och ett omfattande stöd för multi-core plattformar och GPU-acceleration. HALCON omfattar mer än 1600 operatorer för ”blob”analys, morfologi, matchning, mätning, identifiering och 3D-vision, för att bara nämna några. HALCON säkrar din investering genom att stödja ett brett utbud av operativsystem och tillhandahåller gränssnitt för hundratals industriella kameror och framegrabbers, inklusive GenICam, GigE Vision och IIDC 1394.

Om Paramater AB
Parameter AB är ett privatägt företag. Företaget startade 1968 och är idag verksamma i hela Norden, de Baltiska länderna och Polen.
Parameter tillhandahåller innovativa produkter och lösningar från flera av världens ledande företag inom områdena imaging (machine vision), optronik och nano-positionering.
Med fem kontor i fyra länder arbetar vi nära kunden, steg för steg och med framtiden i sikte.