Haldex AB

Haldex får en strategiskt viktig order värd 1.200 MSEK för utveckling och tillverkning av fyrhjulsdriftsystemet till en ny global personbilsplattform.

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2005 09:11 CEST

Haldex har av en ledande Tier 1 tillverkare blivit utvald som leverantör för den senaste generationens Haldex fyrhjulsdrifts system bestående av Haldex Limited Slip Coupling /Haldex LSC) och Haldex elektroniska Limited Slip Differential (Haldex eLSD) för en betydande global fordonsplattform i mellanklassen.

Det totala värdet av affären beräknas till 1.200 MSEK. Den första bilen med Haldex-systemet kommer att lanseras under 2008. Haldex kommer att anpassa sig till bilens geografiska spridning genom att skapa produktionskapacitet i Mexico och Östeuropa.

Fjärde generationens koppling i samverkan med Haldex eLSD som komplement erbjuder en plattformslösning till personbilsindustrin. Genom sin konstruktion med integrerad elektronik möjliggör den kundanpassade egenskaper och hantering av momentöverföring för varje enskilt fordons variant för plattformen, vilket erbjuder fördelar för slutanvändaren som sänkta bensinkostnaderna samt unika köregenskaper.

“Denna nya affär kommer att stärka och befästa Haldex marknadsledande position globalt gällande utveckling och tillverkning av momentöverförande system för fyrhjulsdrift till personbilar, crossover, SUV och lätta lastbilar”, säger Joakim Olsson, VD och koncernchef i Haldex.

För ytterligare information kontakta Joakim Olsson, VD och koncernchef i Haldex, telefon 08-545 049 50.

Haldex (www.haldex.com), med huvudkontor i Stockholm, tillhandahåller egenutvecklade och innovativa lösningar till den globala fordonsindustrin. Huvudinriktningen är produkter relaterade till fordonsdynamik, säkerhet och miljö. Haldex är noterat på Stockholmsbörsen och har en årlig omsättning på knappt 7 miljarder kronor med ca 4.400 medarbetare.