Haldex AB

Haldex PreX-teknologi introducerad i nya Volvo XC 90 V8

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2004 09:09 CEST

Haldex Traction Systems, en division inom Haldexkoncernen, har utvecklat ett nytt förbättrat AWD-system inkluderande Haldex PreX-teknologi. De första serieleveranserna av det nya AWD-systemet går till Volvos nya XC 90 med V8 motor.

PreX-teknologin gör det möjligt att förladda AWD-systemet vilket resulterar i omedelbar drivning med fyra hjul och förbättrade köregenskaper. PreX-funktionen kopplas in automatiskt vid behov.

Med PreX-teknologin har Haldex åter varit först till marknaden och bekräftat den ledande positionen inom det snabbväxande segmentet reglerbara AWD-system.

Haldexkoncernen (www.haldex.com), med huvudkontor i Stockholm, tillhandahåller egenutvecklade och innovativa lösningar till den globala fordonsindustrin. Huvudinriktningen är produkter relaterade till fordonsdynamik, säkerhet och miljö. Haldex är noterat på Stockholmsbörsen och har en årlig omsättning på drygt 6,6 miljarder kronor med ca 4.400 medarbetare.

För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, eller Lennart Hammargren, ekonomi- och finansdirektör, telefon 08-545 049 50.