Svenska Bouleförbundet

Halmstad kan ta sig till Europafinal

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2012 17:49 CEST

Den andra omgången av Europacupen spelas till helgen i Halmstad och Ståhlhallen. Halmstad Petank har goda möjligheter att bli ett av fem europeiska klubblag som tar sig till finalspelet i Tyskland den 30 november - 2 december.

Samtliga europeiska medlemsländer har möjligheten att genom en nationell cup utse ett lag till Europacupen. Halmstad Petank vann årets upplaga av Svenska Cupen. I somras vann de också sin grupp i den första omgången av Europacupen och blev därmed ett av åtta lag som var kvar i tävlingen. Från början deltog 22 lag. Halmstad besegrade klubblagen från Ryssland, England, Holland och Belgien.

Det belgiska laget lyckades ändå ta sig till final, genom att komma tvåa efter Italien när den andra omgångens andra fyrlagsgrupp förra helgen gjorde upp om sina två finalplatser.
Den här helgen är det Halmstads tur. Klubben ska slåss emot rivaler från Frankrike, Danmark och Finland om de två återstående finalplatserna.

Sist Halmstad Petank vann Svenska Cupen, 2007, tog de sig till finalspelet. Och då hade de inte ett lika välmeriterat lag.
Året efter det lyckades Malmöklubben Coccinelle PC också ta sig till final. Sedan dess har det inte funnits några svenskar med i spel under finalhelgen.

Halmstad har goda möjligheter att ändra på det. Hemmaplanen är en fördel. Att de redan slagit ett av finallagen en annan.
På lördag vet vi om de lyckats.

Läs mer på Svensk Boule.
Följ helgens tävlingar i Halmstad här