HISEC Store Solutions AB

Halmstadföretag först ut med att låta skolklasser sälja rättvisemärkt.

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2013 11:53 CEST

Halmstadföretag först ut med att låta skolklasser sälja rättvisemärkt.

-Nu kan barnen tjäna pengar till en resa och samtidigt göra gott för människor på andra sidan jorden. Här finns det flera vinnare, säger Staffan Svensson på Golden Monkey i Halmstad, direkt från sin lagerhylla fylld med rättvisemärkta och ekologiska delikatesser.

Staffan är en person som såg ett problem och gjorde något för att ändra på det. Staffan har barn i skolåldern som dessutom är involverade i föreningslivet. Varje år tittar ledare och aktiva på olika möjligheter att tjäna pengar till föreningen för att finansiera resor och träningsläger. Ett vanligt sätt är att sälja varor för olika företag, där klassen sedan får behålla en del av vinsten.

– Vi som startade Golden Monkey tyckte att det saknades bra alternativ till kakor, kalsonger, korvar och godis. Vi sökte mer hållbara alternativ och under mitt sökande så stötte jag på rättvisemärkta delikatesser. Äntligen, tänkte jag, schyssta varor som gör både kunden och producenten till vinnare.  Även om chokladen och teerna inte omedelbart räddar liv, så påverkar det producenternas livskvalitet och förutsättningar enormt mycket, säger Staffan.

Men det fanns ingen organisation kring försäljningen och logistiken, så Staffan tog saken i egna händer och startade Golden Monkey.

Sedan en tid har han gett föreningar och klasser ett alternativ som både smakar bra i gommen och som ger en bra magkänsla.

– Det är klart att det känns suveränt att arbeta med något som man vet faktiskt gör världen lite bättre. Det kanske låter pretentiöst, men det får en faktiskt att må lite bättre också, skrattar Staffan, och intygar att det beror inte bara på att han smakat för mycket av ingefärschokladen från Ghana.

Golden Monkey erbjuder ett smörgåsbord av delikatesser till både klasser/föreningar och till privatpersoner och företag. I hyllorna trängs allt från Chai-Te till passionsfrukts- och limemarmelad. Staffans initiativ har inte gått obemärkt förbi och han märker en stor nyfikenhet och intresse från kundsidan.

– Numera har man lite större insikt om den globala situationen och man inser att man har mycket att vinna på att köpa varor som bidrar till en hållbar utveckling. Men varorna måste hålla toppklass för att kunden inte ska välja andra alternativ, säger Staffan.

Framöver hägrar målet med en resa till producenterna för att sluta cirkeln. Det finns fortfarande en mängd varor som inte finns på repertoaren, men som Staffan tror skulle uppskattas av kunderna.

– Jag tror man skulle få ännu mer inspiration om man fick besöka producenterna. Sen hoppas jag att man kan hitta nya produkter och idéer när man väl är på plats där, avslutar Staffan.

För mer information om Golden Monkey och dess verksamhet, kontakta:

Staffan Svensson
VD Golden Monkey