Besöksliv

Halmstadskock vann första uttagningstävlingen till Vassaste Kocken

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2010 16:03 CEST

Daniel Pettersson var den som hade den klart högsta nivån av de tävlande under uttagningstävlingen som hölls på Kistamässan i Stockholm. Han hade den bästa tiden av samtliga tävlande i alla de tre delgrenarna – äggvispning, lökhackning och majonnässlagning. Daniel har tidigare varit med vid två tillfällen i tävlingen.

I uttagningstävlingen ställdes deltagarna en mot en i varje gren där det gällde att hela tiden besegra sin motståndare. I det avslutande majonnäsmomentet, där det gällde att så snabbt som möjligt slå en majonnäs baserad på två ägg och en halv liter olja, hade Daniel Pettersson Kennie Lannér från O’Learys i Umeå emot sig. Kennie kunde dock inte matcha rutinerade Daniels tempo.

Två av tävlingens stora profiler försvann raskt under den första uttagningstävlingen – göteborgaren Tobias Persson, Vassaste Kocken 2009 och Helsingborgs Johan Tvingstedt, som gjorde en stark insats i förra upplagan av tävlingen. Båda sjabblade bort sina chanser till avancemang redan i det inledande äggvispningsmomentet.

Den andra uttagningstävlingen avgörs i Malmö den 26 oktober. Segraren där samt de fem deltagare som har de bästa äggvispningstiderna totalt från båda uttagningstävlingarna gör Daniel Pettersson sällskap i finalen där de ställs mot regerande mästaren Simon Tennemo.

Deltagare i semifinal 1 Vassaste Kocken 2011

Carolina Manriquie, Frilans, Södertälje
Gilberto Diaz, Global Gastronomi, Örebro
Malin Falkman, Hotell & Café Victoria, Skellefteå
Kennie Lannér, O’Learys, Umeå
Tobias Persson, First Hotel G, Göteborg
Daniel Pettersson, Svarta Örnshuset, Halmstad
Thomas Sjögren, Salt & Sill, Tjörn
Johan Tvingstedt, Vikens Hamnkrog, Helsingborg

Om Vassaste Kocken
Vassaste Kocken arrangeras av branschtidningen Restauratören och är en tävling i hantverksskicklighet. Priset till vinnaren i finalen är 25 000 kronor.

Huvudsponsorer: Menigo, Restaurangassistans och Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR)
Leverantörer: JA Sundqvist, Segers, Restaurang Akademien, Aquavit och Gastronord.

Mer information hittar du på www.restauratoren.se/vassaste.

Pressbild hittar du här: http://www.mynewsdesk.com/se/view/image/daniel-pettersson-klar-foer-final-i-vassaste-kocken-2011-54717

Ytterligare frågor:
kontakta tävlingsansvarige Mattias de Frumerie på telefon 08/762 74 42 eller e-post m.defrumerie@restauratoren.se

Kontakt Daniel Pettersson:
Mobiltelefon : +46 736 536557
Telefon arbete : +46 35 103089

Restauratören finns som prenumererad papperstidning och på www.restauratoren.se. Tidningen en upplaga på 9 100 ex (TS-kontrollerad upplaga 2009). Den riktar sig till ledande personer inom hotell-, restaurang- och besöksnäringen. Tidningen anordnar även kocktävlingen Vassaste Kocken, mentorprogrammet Kulnet och branschresor.