G5 Entertainment AB

HALVÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2007

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2007 11:37 CEST

Du kan se hela pressmeddelandet inkl. bifogade filer här: http://www.ngnews.se/default.asp?lngeditid=46300

G5 ENTERTAINMENT: HALVÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2007

· Koncernens intäkter för perioden uppgick till 4 567 KSEK (2 530 KSEK under Q2, 2 037 KSEK under Q1), vilket är en ökning på 39 % jämfört med 3 279 KSEK för samma period 2006 (pro forma som om G5 Entertainments helägda dotterbolag hade konsoliderats från den 1 januari 2006).
· Rörelseresultatet för perioden uppgick till 936 KSEK (526 KSEK under Q2, 410 KSEK under Q1), vilket är en ökning med 2 % från 918 KSEK i pro forma-rörelseresultat för samma period 2006.
· Resultatet per aktie för perioden uppgick till 0,15 SEK.
· Det ekonomiska resultatet är i enlighet med ledningens prognos för 2007. Utsikten inför det kommande kvartalet, Q3, ligger också i linje med prognosen för 2007. Efterfrågan på bolagets tjänster överträffar förväntningarna, men ledningen balanserar noggrant möjligheter på kort sikt med strategisk utveckling och tillväxt på lång sikt.
· Intäkterna för mobilproduktutveckling med licenser ökade med 60 %, jämfört med samma period 2006. Däribland ökade intäkterna för mobilspel med 39 %, medan intäkterna för övriga mobilprodukter mer än femfaldigades, från nästan noll för ett år sedan.
· Intäktsstruktur: mobilspel: 72 %, övriga mobilprodukter: 15 % och pc-spel: 13 %, jämfört med 72 %, 4 % och 24 % under samma period 2006, helt i linje med bolagets strategi.
· EA Mobile - mobilavdelning hos Electronic Arts, världens största tv-spelsförlag - har släppt The Simpsons: Minutes to Meltdown över hela världen. Det är det första mobilspelet som G5 har utvecklat för EA Mobile. Spelet slutfördes av G5 under Q2 och släpptes av EA Mobile i juli.
· Mobilspelet Stargate SG-1: Entropy Syndrome, som har utvecklats av G5, fick det fina betyget fyra av fem och utmärkelsen Editors Award av recensenterna på WGWorld.com, vilket är en bekräftelse på G5:s förmåga att leverera förstklassiga mobilspel till spelare över hela världen.
· G5 har undertecknat tre nya utvecklingsavtal med två ledande förlag. Inom G5 bär projekten kodnamnen Projekt Ruby (presenterades den 20 juni), Projekt Anabel och Projekt Jade (båda presenterades den 3 maj). Enligt förlagets önskemål utvecklas alla tre projekt med G5:s egen mobilteknik Talisman(tm), vilket var en starkt bidragande orsak till att dessa utvecklingsavtal kunde nås. Tendensen med allt större budgetar för mobilprojekt håller i sig, tack vare analytikernas optimism inför utvecklingen av mobilspelsmarknaden.
· G5 har inlett samarbete med en USA-baserad reklambyrå för att utveckla en marknadsföringsapplikation som gör reklam för en ny produkt med ett av de 20 största globala varumärkena.
· G5 har börjat utveckla sitt första nedladdningsbara originalspel för pc och i juni utsågs Alawar Entertainment, Östeuropas största förlag för nedladdningsbara mindre pc- och mac-spel, till distributör.
· Den 16 maj presenterade G5 årsredovisningen för 2006 och tog även tillfället i akt att berätta mer om bolaget för aktieägarna.
· I april undertecknade G5 ett avtal om att anpassa sin högkvalificerade lösning för att även tillhandahålla e-posttjänster åt abonnenter till den ryska operatören Skylink, samt utsåg en ny ansvarig för mobiltjänster som ska hantera bolagets snabbt växande verksamheter inom utvecklingen av mobilapplikationer och tjänster utan spelanknytning.

(För fullständig rapport se bifogad fil.)

G5 Entertainment AB tillverkar högkvalitativa spel för mobiltelefoner och PC för flera av världens största producenter/förlag, bl a Disney Mobile, Starwave Mobile, Skyzone Entertainment. G5's tidigare produkter omfattar unika och bästsäljande spel baserade på populära titlar som Pirates of the Caribbean, Scarface osv såväl som egenutvecklade spel som Cuban Missile Crisis. Spelutvecklingen utförs i Moskva, Ryssland. G5's mål är att vara en världsledande producent av spel för mobila plattformar och PC. Bolagets strategi är att erbjuda utveckling med hög kvalitet och unika idéer till ett överkomligt pris för världens största förläggare och skapa egna spel för utvecklingsmarknader som Ryssland, Indien och Brasilien.