Svensk Israel-Information

Hamas stoppar dagligvaror från Israel in till Gaza

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2011 11:29 CET

Hamas regim på Gaza inför nu importrestriktioner mot varor tillverkade i Israel.

| 2011-02-18 | la | noterat |

Det brukar klagas på att Israel inte släpper igenom tillräckligt med varor till de prövade Gaza-borna, även om numera nästa allt kan införas till Gaza, förutom krigsmaterial och byggmateriel som inte är del av något EU- eller FN-projekt.

Nu inför Hamas Finansdepartement på Gazaremsan importrestriktioner(!) mot varor tillverkade i Israel. Kläder från Israel får nu inte föras in i Gaza, och följande varor hör till dem som kräver särskilt tillstånd:

Möbler

Plastprodukter

Toilettpapper och pappersnäsdukar

kemiska produkter

konserverade bönor

Kakor och godis

strumpbyxor

omslagspapper

juicer och läskedrycker

Palestinska nyhetsbyrån Maan, 13 februari 2011:http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=359718

Den av Hamas kontrollerade och hårt beskattade tunnelsmugglingen från Egypten har drabbats av oroligheterna där. Importrestriktionerna lär vara ett sätt att öka lönsamheten.

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.