Folkpartiet

Hamilton (fp): Socialdemokraterna - den villaägande medelklassens huvudfiende

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2005 14:14 CET

Carl B Hamilton (fp) om finansminister Pär Nuder och skatter på s-kongressen i anförande i Sjöbo måndag 31/10:
Socialdemokraterna – den villaägande medelklassens huvudfiende

Finansminister Pär Nuder bjuder de borgerliga riksdagspartierna med vass armbåge när han apropå en ny skattereform från början utesluter förmögenhetsskattens avskaffande. Han gör det med argumentet att det skulle gynna de ”rika”. Men alla som studerat frågan vet att de verkligt superrika redan idag än undantagna från denna skatt.

- Istället är medelklassens villaägare som är de stora inbetalarna av förmögenhetsskatt på grund av stigande taxeringsvärden på småhus.

Det säger Carl B Hamilton, riksdagsledamot (fp) i en kommentar till Pär Nuders tal till s-kongressen på måndagen.

– Pär Nuder struntar i att borttagen förmögenhetsskatt är den effektivaste åtgärden alla kategorier för att få fram mera riskkapital till nyinvesteringar, företagsexpansion och fler kapitalintensivt utrustade jobb i Sverige. Ett sådant kapitalflöde till näringslivet är precis det som skulle behövas för att Sverige skall klara konkurrensen från t ex Kina och Indien.

– Till skillnad mot den borgerliga Alliansen mörkar finansminister Pär Nuder om den skattepolitik som vänsterkombinationen s+v+mp skulle föra om de vinner nästa val.

– Den socialdemokratiska ledningen gör en särskild poäng av att partiet minsann inte går till val på något gemensamt program med vänsterpartiet och miljöpartiet. Men just därför vet heller ingen väljare vad den faktiskt förda s-politiken blir efter det att olika kompromisser ingåtts med v och mp – annat än att förmögenhetsskatten blir kvar. Varför? Jo, eftersom socialdemokraterna inte kommer att nå 50 procent av rösterna i valet 2006 kommer Pär Nuder att tvingas till kompromisser i bl a skattepolitiken för att skapa en majoritet i riksdagen.

– Vilka skatter skulle socialdemokraterna höja med vänsterpartiet? Och med hur mycket? Kommer miljöpartiet att få igenom att friåret permanentas? Se där, några skatte- och budgetfrågor som Nuder och socialdemokraterna mörkar! säger Carl B Hamilton.
_______________________________________________

Carl B Hamilton, Riksdagsledamot (fp), 0708-345 736, carl.b.hamilton@riksdagen.se

Terése Kärras, folkpartiets riksdagskansli, 0708-54 90 81, terese.karras@riksdagen.se

Bild på Carl B Hamilton fri för publicering finns här:

Besök Carl B Hamiltons hemsida: