Media Mötesplats Malmö

Hammar och Haladjian på Moving Images 2009

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 09:45 CEST

Nu släpps biljetterna till mediekonferensen Moving Images 2009. Samtidigt presenterar vi några av de talare som medverkar på Moving Images 2009 - bland dem tidigare ärkebiskopen KG Hammar och den franske internetentreprenören Rafi Haladjian. Fler intressanta talare kommer att presenteras under våren.

Talare på Moving Images 2009:

* Rafi Haladjian. Entreprenör som bl a ligger bakom internetkaninen Nabaztag. Vad händer när vi kopplar upp vår vardag? I dag använder vi datorn eller telefonen för att komma ut på internet. I morgon kommer internet att vara ett lager som ligger över hela den fysiska verkligheten i takt med att vi även kopplar upp alla saker vi omger oss med.

* K G Hammar. Teologi, tidigare ärkebiskop. Vi går mot en värld där en rad gratismodeller håller på att ersätta den mer traditionella över-disk-betalningen. Kommer det att förändra oss? Vi kan gå genom ett helt liv av kulturkonsumtion utan att uppleva det där "göra-rätt-för-sig"-momentet. Spelar det någon roll för samhällets moral att de synliga pengarna är borta ur ekvationen? Eller handlar det där med moral och att göra rätt för sig om något helt annat? Varför är vi i så fall så fast bestämda i vår uppfattning att knyta an dessa frågor till just köpsituationen?

* Eva Hemmungs Wirtén. Professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Uppsala universitet. Vi lägger allt mer tid på att diskutera upphovsrätt. Men vad hittar vi om vi tittar åt andra hållet - mot det som är fritt att använda? I det som kallas för "the public domain" - allt som inte tillhör någon - har vi har en gemensam tillgång att bygga ny kultur på. Men hur betraktar vi detta fält? Som en allmänning eller plundringsbar djungel?

* Eva Ossiansson. Doktor i ekonomi och forskare vid Handelshögskolan i Göteborg. Vad skapar ett värde för publiken? Inte alltid det vi tror. Nya kunder har skaffat sig nya konsumtionsmönster och det är inte längre alltid konsumtionen i sig som är huvudsaken. Köandet inför releasen av ett datorspel kan till exempel skapa lika mycket värde som spelet i sig. Vad driver värdeskapandet och hur ska vi betrakta de nya konsumtionsprocesserna?

* Carl Johan De Geer.
Författare och konstnär. Samhället har genomgått väldigt stora förändringar de senaste 30 åren. Har utvecklingen påverkat kreativa människors förmåga att vara just kreativa? Vi ställde frågan till Carl Johan Deer, som nyss kommit ut med den kritikerrosade memoarboken Jakten mot Nollpunkten, vilken till stor del handlar just om skapande.

Här kan man anmäla sig till Moving Images 2009:
movingimagesmalmo.se/anmalan

Kortfakta Moving Images 2009
Plats: Orkanen (Lärarhögskolan), Nordenskiöldsgatan, Malmö
Tid: Kl. 10-16 den 4 juni 2009
Arrangör: Media Mötesplats Malmö

För mer information: Mathias Holmberg, projektledare Moving Images. Mobil: 0703-90 28 06. E-post: mathias.holmberg@mmmalmo.se

För ackreditering, skriv ett mejl till mathias.holmberg@mmmalmo.se och ange ditt namn, vilken funktion du har och vilken publikation du representerar.

Pressbilder kan du få från Karin Lilja, pressansvarig. Mobil: 0708-50 83 65. E-post: karin.lilja@mmmalmo.se.

Om Moving Images

Moving Images är en crossmedial mötesplats som Media Mötesplats Malmö arrangerat årligen sedan 2005. Konferensen görs i samarbete med Sveriges Television och Malmö högskola. Moving Images är ett forum för branschöverskridande inspiration, diskussioner och möten. Konferensen arrangeras med stöd av Malmö stad och Region Skåne.

Media Mötesplats Malmö är en av de åtta mötesplatser som utgör KK-stiftelsens satsning på Upplevelseindustrin. Media Mötesplats Malmö var en av delarrangörerna till Media Evolution i februari, då Chris Anderson var key note speaker. Mer om Media Mötesplats Malmö kan du läsa här.

Media Mötesplats Malmö ingår i Moving Media Southern Sweden, satsningen på ett kluster för crossmedia/rörliga medier i Skåne och Blekinge.
www.movingmediasouth.se

Media Mötesplats Malmö | Anckargripsgatan 3 | 211 19 Malmö