Transportföretagen

Hamn- och stuveriavtalet i land

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2013 14:16 CEST

Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Transportarbetarförbundet gällande Hamn- och Stuveriavtalet inleddes igår. Idag på förmiddagen kom parterna överens om ett nytt avtal på 31 månader.

Igår inleddes förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Transportarbetareförbundet gällande ett nytt Hamn- och Stuveriavtal. Avtalet träffades redan idag på förmiddagen och innebär ett 31 månaders långt avtal från den 1 september 2013 till den 31 mars 2016. Avtalet omfattar lönehöjning på samma nivå som för övriga avtalsområden på den svenska arbetsmarknaden.

- Vi är nöjda med det nya avtalet som ger långsiktighet och möjlighet att planera kostnadsutvecklingen för hamnarna, säger Peter Jeppsson, vd för Sveriges Hamnar och TransportGruppen.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressekreterare, 0730-447120, ebba.fredin@transportgruppen.se eller Peter Jeppsson, vd för Sveriges Hamnar och TransportGruppen, 0730-447101.

TransportGruppen är en gruppering inom Svenskt Näringsliv för åtta arbetsgivar- och branschförbund i Transportnäringen. Vi ger råd och stöd i arbetsgivarfrågor och folkbildar om transporternas betydelse för näringsliv och samhälle, tillväxt och välfärd. Våra åtta förbund har drygt 11 300 medlemsföretag med runt 160 000 anställda.