Dalarö Hampa & Miljö AB

Hampa och Miljö på Hem och Villamässan i Älvsjö 2 - 5 Oktober

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 16:27 CEST

Det finns hundra tusentals hus med olika utformning runt i Sverige, som byggdes på 50 till 80 talet med, då moderna, metoder men som läcker värme. Som ägare står man där och undrar om det är värt att renovera huset, jämfört med kostnaden för värmeförlusterna. Eller om man över huvudtaget ska bevara? Det kanske är bättre och billigare i längden att bygga nytt, med moderna material och metoder?

Med Eco Now-huset vill vi visa på hur man kan renovera sitt hus hållbart, hälsosamt och energieffektivt i största allmänhet. Husprojektet skapar ett referensprojekt för ägare av dessa energibovar till hus, som har renoveringsplaner. I synnerhet hus från denna period har gemensamma problem. Medvetenheten kring farliga ämnen i byggmaterial och färger ökar i takt med renoveringsbehovet för att komma upp i bra energistandard. Samtidigt pratas det om byggbranschens enorma slöseri på material och ovilja att ta omhand det redan befintliga. I vår monter kommer du att kunna ta del av idéer för ett hållbart byggande och smarta sätt att göra det bästa av det som finns att bevara.

Med hampaisolering från Thermo-Hampa eller Hampaprodukter i Sverige, kan du stoppa värmeförluster i tak, golv väggar och runt fönster. Du kan isolera efter behov inifrån eller utifrån.

Hampafibrer lämpar sig ypperligt för isolering av hus i alla storlekar, nya som gamla. Fibrerna har egenskaper som hjälper till att hålla ett jämnt, skönt inneklimat och även själva konstruktionen torr. Den lagrar värme väl och har lång fasförskjutning. Isoleringen innehåller inget farligt damm och inga allergener. Dessutom är produktionen från fält till färdig produkt CO2-positiv - det lagras alltså mer CO2 i växten än vad som sedan går åt i tillverkningsprocessen. Isolerar du ditt hus med Thermo-Hampa, isoleringsskivor som kommer ifrån Tyskland på lastbil (ca 150m3, beräknat på energiåtgång vid produktion), har du ändå ca 2 ton CO2 tillgodo! Om du isolerar samma hus med mineralull ligger du back 48 ton CO2 och med träfiberisolering hela 113 ton.

Projektet "The Eco Now House" innefattar en ambition om att lyfta fram alla delar av begreppet hållbart och ekologiskt byggande. Det handlar inte bara om energiförbrukning, uppvärmning och koldioxidutsläpp, utan även om inredning, kemikalier, materialval, vattenförbrukning, ventilation mm och hur detta kan förenas i ett helhetstänk.

Hampvaruhuset vill med sin verksamhet visa hur användbar, människo- och  klimatvänlig den gamla kulturväxten Cannabis Sativa är. Cannabis Sativa har odlats i tusentals år på flera kontinenter och i många olika klimat för sina starka, långa fibrers skull, för frönas och oljans skull. Det är en ettårig ört som växer i alla möjliga klimat och som inte utarmar och förgiftar jorden under odlingsprocessen.

Under 1900-talet har det varit förbjudet att odla all sorts hampa, eftersom det med ett otränat öga är svårt att se skillnad på de olika sorterna, Sativa, Indica och Ruderalis. Hampan "återupptäcktes" under 70 till 90-talet och bl.a. med hänvisning till dess miljöfördelar och dess mångsidiga användningsområden industriellt, blev det tillåtet att odla s.k. industrihampa igen under kontrollerade former.

Man kan som ni redan vet, göra tyger av hampafibrer - smutsavstötande, slitstarka sådana men även fina mjuka till kläder. Sedan fortsätter listan på användningsområden: Naturfiberisolering, spånplattor, byggstenar, bränsle för värmeenergi, biogas, olja till dieselmotorer, bilkarosser, paneler och annat som tillverkas av formgjuten plast i dagens läge, behandling av trä(i färg etc), högklassiga livsmedel, hud- och hårvårdsprodukter och sist men inte minst papper. Att producera hampa kostar inte jorden mycket, samtidigt som det kommer ifrån en förnyelsebar källa och alla slutprodukter är biologiskt nedbrytbara!