Dalarö Hampa & Miljö AB

Hampvaruhuset kommer till Visby

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 11:41 CEST

Den 2:a Juli kan ni komma och träffa oss, med flera andra miljödrivna företag som deltar i Camino Live på Drottens Ruin i Visby. Kom och fråga om hampa, prata med oss, dela din åsikt, diskutera och förstå varför hjälp behövs att påskynda hampans återkomst som industriråvara.

Vi kommer att ha ett litet urval hampaprodukter med oss till Visby, men hänvisar till det fulla sortimentet som finns på www.hampvaruhuset.se om du verkligen vill se helhelten i det man kan göra med hampa.

Vi ses i Visby den 2:a Juli kl: 8 - 16 ca!

Hampvaruhuset vill med sin verksamhet visa hur användbar, människo- och  klimatvänlig den gamla kulturväxten Cannabis Sativa är. Cannabis Sativa har odlats i tusentals år på flera kontinenter och i många olika klimat för sina starka, långa fibrers skull, för frönas och oljans skull. Det är en ettårig ört som växer i alla möjliga klimat och som inte utarmar och förgiftar jorden under odlingsprocessen.

Under 1900-talet har det varit förbjudet att odla all sorts hampa, eftersom det med ett otränat öga är svårt att se skillnad på de olika sorterna, Sativa, Indica och Ruderalis. Hampan "återupptäcktes" under 70 till 90-talet och bl.a. med hänvisning till dess miljöfördelar och dess mångsidiga användningsområden industriellt, blev det tillåtet att odla s.k. industrihampa igen under kontrollerade former.

Man kan som ni redan vet, göra tyger av hampafibrer - smutsavstötande, slitstarka sådana men även fina mjuka till kläder. Sedan fortsätter listan på användningsområden: Naturfiberisolering, spånplattor, byggstenar, bränsle för värmeenergi, biogas, olja till dieselmotorer, bilkarosser, paneler och annat som tillverkas av formgjuten plast i dagens läge, behandling av trä(i färg etc), högklassiga livsmedel, hud- och hårvårdsprodukter och sist men inte minst papper. Att producera hampa kostar inte jorden mycket, samtidigt som det kommer ifrån en förnyelsebar källa och alla slutprodukter är biologiskt nedbrytbara!